Saturday, November 28, 2009

Aidiladha 2009

Untuk dikorbankan....selamat tinggal dunia

Berakhirlah sebuah riwayat hidup seekor lembu

Golongan muda pun hebat juga melapah lembu untuk diagihkan dagingnya

Kenal ni?perut lembu yang sudah direbus,menjadi kegemaran sesetengah orang

Walaupun raya ni banyak daging korban namun ketupat tidak dilupakan

Sunday, November 22, 2009

Menghitung Waktu

Menghitung Waktu

Sesekali teringat juga aku

saat-saat itu pasti tiba
cukup bersediakah aku?
atau masih mahukan penangguhan
ah! aku pun keliru

detik waktu kian berlalu
tapi aku masih begitu
terpesona dengan nikmat dunia
biarpun secubit cuma
menjengah dewasaku
mengisi usiaku

di ruang kesedaran ini
aku mengerti
dunia ini sementara saja
biarpun kepenatan
aku mengejarnya
semakin jauh aku
ditinggalkannya

aku bermohon kepadaNya
berilah hidayahMu kepadaku
agar sisa-sisa usiaku
yang masih berbaki ini
tidak terlewat lagi
untuk mengabdikan diri
tanda cinta kudusku
terhadapMu

nukilan:
mrGHA
22 November 2009

Saturday, November 21, 2009

Majlis Graduasi 2009


Majlis Graduasi Anak-Anak Tadika Nur 2009
20 November 2009 (Jumaat)
Dewan Mutiara,MRSM Pasir Tumboh
9.00 pagi - 12.30 tgh




Friday, November 13, 2009

Siapa yang bersalah?

Kali ini saya ingin berkongsi cerita benar, yang diceritakan oleh seseorang kepada saya.Saya namakan saja cik X.Cik X ini seorang graduan universiti tempatan.Kerja yang setaraf dengan kelulusan agak sukar,maka dia bekerja di sebuah kedai top up dan aksesori telefon dengan gaji yang dijanjikan cuma RM 350 sebulan.Kerja 2 syif.Kalau syif malam, habis pukul 10.30 malam.
Itu takpelah lagi, katanya saja2 nak penuhkan masa, bosan juga terperap kat rumah.

Satu hari datanglah seorang pelanggan yang berurusan di kedai itu dan memberikan wang RM 100 untuk membeli aksesori telefon.Pada masa tu,cik X ada bersama seorang lagi pembantu kedai. Urusan selesai.Esoknya,pemilik kedai mendapati wang RM 100 itu palsu.Marah sakanlah bos kedai tu.Biasalah,pekerja2nya lah yang kena 'sound' sebab tak berhati-hati terima wang daripada pelanggan.Yang cik X geram sangat, kat kedai tu bukannya ada alat untuk mengesan wang yang diterima itu palsu ker tidak.Mereka pun bukan biasa sangat dengan wang RM 100 ni.

Disebabkan kejadian itu, 3 orang pekerja kedai itu termasuklah cik X kena bayar RM 30 seorang kepada bos mereka dengan cara potongan gaji.Kononnya sebagai denda atau hukuman.Ish...geram betul saya mendengarnya.Cik x pun mengambil keputusan untu berhenti kerja.Kalau dikira hari,cik X bekerja penuh 24 hari dalam bulan itu,tapi dibayar gaji tak sampai pun RM 300.Saya rasa mamat bangla yang kerja kat negara kita di stesen minyak lagi banyak gajinya.Kalau macam ni, macamanalah nak menggalakkan rakyat kita bekerja.Patutlah kedai tu sentiasa bertukar pekerjanya.Memang majikan ni nak cepat kaya agaknya.

Sunday, November 8, 2009

Perlukah lelaki bermisai?

Gambar Hiasan sahaja

Tak sengaja,saya tertonton Nona TV3 petang ni.Alamak, isunya lelaki bermisai.Maka saya pun tontonlah rancangan ni.Macam-macam komen, ada yang suka dan ada juga yang tak suka lelaki bermisai.Ada wanita yang kata lelaki bermisai ni gatal, ada juga yang geli tengok lelaki bermisai. Amboi.....sedapnya mulut.hehehe

Bagi saya,lelaki bermisai ni nampak lebih matang.Apa yang penting, misai tu dijaga kemas dan kebersihan dititikberatkan.Potongan misai juga melambangkan personaliti seseorang, dan ada tarikan tersendiri.Kalau yang biasa bermisai tu tiba-tiba dibuang misainya...alamak...pasti nampak lawak mukanya.

Anda pula bagaimana?

Thursday, November 5, 2009

Hujan turun lagi

Beberapa hari ni,hujan kerap turun.Mungkin dah tiba musimnya....tengkujuh.Ada yang suka,ada juga yang tak suka dengan hujan yang kerap ni.Entahlah...nama lagi manusia,macam-macam pandangan.Apapun,eloklah sediakan payung sebelum hujan.Takut nanti kebasahan pula.

Bagi mereka yang berada di kawasan yang sering dilanda banjir,eloklah bersedia apa-apa yang patut.Manalah tahu,tetiba jer air naik....masuk ke dalam rumah.Kanak-kanak,AWAS jangan main banjir,bahaya.

Bagi yang gemar tidur,haaa inilah masanya.Best betul tidur hujan-hujan ni.Perut pun sering kelaparan.Hmmm makan-tidur-makan-tidur=?

Sunday, November 1, 2009

Buah Katak Puru

Anda kenal buah dalam gambar di atas?Kalau di tempat saya, buah ini lebih dikenali dengan nama buah katak puru.Kenapa nama katak puru pula yer?Saya rasa mungkin rupanya macam badan katak yang menggerutu.Buah ini memang sedap dimakan dengan mencicahnya ke dalam campuran gula,garam,cuka atau kicap.(dikenali sebagai colek bukan culik yer).

Walaupun rasanya agak kelat(yang belum masak sepenuhnya), itu tidak menjadi halangan bagi yang meminatinya.Tambah-tambah lagi bagi yang sedang mengidam.hmmm kalau dah mengidam tu, rasa kelat pun macam manis jer yer.

Pokok ini sekarang tak banyak ditemui.Mungkin pupus dek pembangunan semasa.Bagi sesiapa yang masih ada pokok ini, jagalah baik-baik untuk generasi akan datang.Kalau ada sesiapa yang ada maklumat tentang pokok atau buah ini,bolehlah berkongsi bersama di sini.