Tuesday, August 17, 2010

Itik oh itik

(foto:Google)

Semua kenal itik kan?Kalau ada yang tak kenal
tengoklah gambar tu.heheh
gurau saja ...sementara menunggu berbuka puasa.
apa yang menarik tentang itik ni?
entahlah...tapi hari ni KM7 nak tunjukkan
sejenis kuih yang ada kaitan dengan itik.
jeng...jeng...jeng mari kita lihat
=
=
=
=
=
=
=
=
=
(foto:Google)

Itulah kuih tahi itik.
alamak kenapa namanya kuih tahi itik?
sebab rupanya macam tahi itik.
mesti ada yang tak berselera nak makan kuih ni
apabila dengar namanya
tapi apabila anda merasa sendiri
kesedapannya...hmmm rasa nak makan lagi
awas...tunggu waktu berbuka dulu ya.

berikut maklumat tentang kuih ini,sila rujuk wikipedia

Kuih tahi itik merupakan sejenis kuih yang popular di pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu. Ia merupakan sejenis kuih yang dibuat menggunakan telur dan disira panas dalam air gula. Ia dibentuk bertempek-tempek seperti tahi itik, menurut cita rasa pembuatnya.

Biasanya kuih tahi itik dibuat serentak dengan kuih jala mas atau kuih pauh dilayang, kerana kedua kuih tersebut menggunakan kuning telur, sementara tahi itik menggunakan putih telur.

Kuih tahi itik disediakan dengan menggunakan putih telur yang telah diasingkan dari kuning telur. Selepas itu putih telur yang telah diasingkan itu akan disira dengan dimasak dalam air gula pekat dengan dituang sedikit demi sedikit bagi menghasilkan bentuk akhir. Biasanya kuih tahi itik tidak dibentuk dalam bentuk tertentu kerana ia pada kebiasaannya hanyalah kuih sampingan kepada penyediaan kuih lain.

Kuih tahi itik biasanya tidak banyak dijual secara meluas dan kerana pembuatannya bergantung kepada ada putih telur atau tidak yang biasanya merupakan sisa dari penyediaan kuih jala mas dan seperti dengannya. Kuih tahi itik biasa boleh didapati di pasar, pasar minggu, dan pasar tani pada musim-musim tertentu seperti musim cuti sekolah, ketika banyak majlis perkahwinaan diadakan.

1 comment:

ikidin said...

saya suka sangat makan kuih tahi itik ni. memang sedap. cari2 kat shah alam tak jmpa, sy study kat sini. dah lama tak mkn, mengidam juga nak makan ni. don't judge a book by its cover, and don't judge this kuih by its name..