Monday, September 13, 2010

Perkara tak menarik semasa hari raya

(foto:Google)

Hari raya adalah hari yang dinantikan oleh semua.Sepatutnya kita meraikan dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan.Bagaimanapun,ada beberapa perkara yang menyebabkan hari raya tahun ini kurang menarik;

1. Kesesakan jalan raya yang teruk.Masuk jer hari raya kedua,kebanyakan jalan raya di Kelantan sesak teruk.Ini menyukarkan urusan ziarah-menziarahi.Bayangkan untuk ke satu-satu tempat yang biasanya mengambil masa 30 minit,kini mencecah 3 jam.

2. Tetamu ramai sangat.Mungkin ada kes tertentu,bilangan tetamu yang datang dalam satu masa terlalu ramai memenatkan tuan rumah.Maklumlah tuan rumah yang popular,mesti ramai tetamu.Tahun depan dicadangkan ambil 'catering' aje ....kan senang.

3. Tidak dilayan oleh tuan rumah.Alamak ini kes memalukan.Mungkin tuan rumah tu penat melayan ramai tetamu.Tiba jer giliran kita,dia dah penat.Sepatutnya janganlah macam tu...jauh-jauh kita datang,tak dilayan pula.

4. Tak dapat duit raya.Ini kes budak-budaklah.Ada yang datang beraya tu nakkan duit raya jer.Tuan rumah pula lupa atau sengaja tak sediakan duit raya menyebabkan budak-budak ni tak seronok.Hmm tahun depan mesti budak-budak tu tak datang lagi beraya ke situ.

5. Tak cukup masa.Bagi yang dah kahwin,mesti kena bahagikan masa di rumah ibu bapa sendiri dan rumah mentua.Kalau jarak antara kedua-dua rumah tu jauh,kesianla.....tambah pula kalau cuti tak panjang.

6. Pemandu samseng.Banyak pemandu yang samseng semasa berada di jalan raya.Masing-masing nak cepat suka potong Q.Pastu kalau kita tak bagi jalan masa dia nak menyelit masuk,siap dijeling-jeling kita lagi.Tak sedar diri lah tu,dah tahu buat salah,nak marah-marah orang pulak kan.Ingat dia sorang jer ker nak cepat.

7. Tetamu atau tuan rumah banyak cakap.Ini pun perkara yang tak menarik.Letihlah dengar celoteh yang panjang-panjang.Tambahan pula kalau perkara yang diperkatakan itu tidak menarik perhatian kita.Jadilah pendengar yang setia.heheh

8. Ada lagi ker....

1 comment:

tqa.awesome said...

jem teruk paling xbest :)
seksa jeh