Thursday, December 9, 2010

Kasih sayang seorang ayah

Assalamualaikum dan salam ceria.

Semua anak memerlukan kasih sayang seorang ayah.
Tetapi seorang ayah pada hari ini belum tentu
dapat memberikan kasih sayang yang sebenarnya
kepada anak-anak mereka.

KM7 ingin berkongsi satu paparan kisah
yang berlaku di depan mata KM7 hari ini.
Seorang bapa dalam lingkungan 50 an berbangsa Cina,
datang mengambil anak perempuannya
yang berusia lingkungan 8-9 tahun di salah sebuah
pusat tuisyen.

Bapa tadi pada tanggapan KM7 bukanlah seorang yang berada.
Dari segi pakaian dan penampilannya,biasa saja.
Datang dengan motosikal lama Honda C70.
Dalam bakul motosikalnya terdapat
barang keperluan dapur..ikan,sayur dan sebagainya.

Apa yang menarik perhatian KM7 ialah
cara dia melayan kerenah anaknya itu.
Memberi anaknya itu minuman dan memakaikan topi keledar.
Anaknya itu tak mahu membonceng motosikal itu,
sebaliknya nak duduk di bahagian depan motor tu.
nampak tenang saja si bapa ni melayan anaknya.
Biasalah budak-budak  macam-macam hal.

Biarpun dalam kemiskinan,
tetapi aspek pendidikan tetap diutamakan.
Bapa tadi berusaha juga menghantar anaknya
ke pusat tuisyen.
Jelaslah bahawa pendidikan itu sangat penting
dan si bapa sanggup berkorban untuk memastikan
anak mereka mendapat pendidikan yang sempurna.

Beruntunglah anak-anak
yang mendapat kasih-sayang daripada
seorang bapa.

2 comments:

diana said...

bagus la sapa2 yang dapat ayah yang tau tanggung jawab dan tau mendidik anak2..
ayah saya pandai buat anak je.
lalalal...

DKosongLapan said...

ermmm....
sepatotnye semue bapak2 kene macam tu... tapi takde le sampei manjekan anak melampo2....

kalo kite tak buat semue tu.... jangan salah kan anak2 bile kite makin jauh dengan deme.....deme makin tak suke berjumpe dengan kite....