Tuesday, February 15, 2011

Mahu lawan catur?

(foto hiasan:google)

Mahu lawan catur?oppsss...tajuk jer tu.KM7 bukan pandai pun main catur ni.Maklumlah masa kecil-kecil dulu tak ada siapa pun yang sudi mengajar KM7 main benda tu.huhu...kesiannya...Tapi budak-budak sekarang memang dahsyat..hebat main catur.

KM7 bukan nak bincangkan kebaikan atau keburukan main catur ni.Cuma nak sentuh pasal orang-orang yang main catur ni.Kalau di kampung-kampung tertentu permainan ini memang popular.Di Kelantan ni permainan seumpamanya dikenali main dam atau haji cukup popular di kedai-kedai kopi.Pemain-pemainnya pula kebanyakannya pada tahap usia senja.Hmmm kira pro lah tu sebab sejak kecil sampai tua main haji ni.

Satu perkara yang tak seronok untuk dilihat ialah ada kalangan pemain-pemain haji ni macam tak ingat dunia.Yer la...dari pagi sampai tengah hari,kemudian sambung ke petang pula.Kalau tak puas hati bisa sambung ke malam.Pakcik-pakcik ni takde tanggungjawab lain ker?Entahlah..kalau tanya mereka  nanti ada yang kena penampar.ishh...ish....

Kalau pakcik-pakcik baca kitab kan baik..Atau luangkan masa bersama anak cucu ker...Ini tidak,makcik-makcik pula ditinggalkan keseorangan...Apa kata kalau nak main haji kat kedai kopi,bawa makcik-makcik join sekali.hehe...Nak main sesekali tu ok juga la.Tapi ada yang macam dah ketagih pula.

Permainan kat kedai kopi biasanya dalam kalangan warga setempat saja.setakat ni belum ada yang nak anjurkan pertandingan peringkat kampung,daerah atau negeri dalam kategori pakcik-pakcik ni.Maka kehandalan pakcik-pakcik ni kira jaguh kedai kopi jer la...(jangan marah wahai pakcik-pakcik sekalian).

Pemilik kedai kopi mesti suka kalau ramai yang lepak kat kedai mereka.Tapi kalau melepak berjam-jam dengan minum kopi secawan berbaloi ker?Nak tegur warga emas ni pun tak kena  juga sebab warga muda belia sekarang ni suka lepak kat cyber cafe dengan segala permainan internetnya.Kira sama-sama lepaklah tu.Hmmm camana yer?

3 comments:

zmah said...

Catur??
tak pandai sangat nak main,tp student kita pandai lah ajar cikgunya ni.
KM7,dulu Miri ngajar dimana?

Melati Qistyna's Mummy said...

org kata [kita x kata ek... :P] main catur ni bagus utk minda... sm gak ngan main mahjung....

WanFadhilah said...

perkara yg biasa di tengok kt kedai2 kopi. kat sabah ni pun ada jugak tapi xbyk mcm kt kelantan

Saya Seorang Pelancong (5): Kundasang War Memorial