expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday, July 9, 2011

Asal-usul nama kampung

Ramai juga dalam kalangan kita yang berasal dari kampung.Tapi tahukah kita asal-usul nama kampung kita tu?Generasi muda agaknya tak berapa nak ambil tahu asal-usul nama kampung mereka.

Kalau diperhatikan nama kampung kebanyakannya ada kaitan dengan persekitaran seperti nama pokok,nama bunga dan ada juga diambil dari nama binatang.

Apapun nama kampung itu,hanya orang dulu-dulu juga yang tahu kenapa nama kampung itu dinamakan sedemikian.Kadangkala  ada nama kampung yang kita rasa macam lucu jer....tapi bagi orang dulu-dulu mungkin biasa jer....malahan satu kebanggaan buat mereka.

Nama melambangkan identiti.Jadi nama kampung itu akan melambangkan identiti kampung itu.Justeru rasanya tak perlulah ditukar-tukar nama kampung yang sudah dikenali ramai.Sebagai generasi baru,rasanya wajarlah diusahakan untuk mendokumentasikan asal-usul nama-nama kampung agar terus diingati.

Alangkah bagusnya kalau ada pihak-pihak tertentu yang membuat kajian tentang perkara ini...seterusnya membukukannnya untuk pengetahuan generasi akan datang.Mungkin ada yang menyatakan mustahil kerana di negara kita terdapat begitu banyak kampung.Namun...sesuatu kejayaan itu bermula dengan langkah pertama.Kalau tiada pihak yang ingin memulakannya....maka mustahil perkara ini menjadi realiti.

3 comments:

  1. KEDAI LALAT!! heheheh..

    saya baca sejaah, dulu area tu sebuah negeri berdaulah. kelantan dari darah kerajaan jembal.

    nama kedai lalat sempena ada pasar.
    pengunjungnya macam lalat. singgah sebentar saja. pastu terus pergi.

    betul ke?

    ReplyDelete
  2. kampung NAGALILIT...dahsyat tu...tak tahu macamana asal nama ni...

    ReplyDelete
  3. nama kampung abah saya pulau gajah...orang dulu cakap pulau tu banyak gajah...huhuh

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.