Sunday, July 17, 2011

Ayam makan duit?

Gambar hiasan:Google

Masih ingat dengan tabung ayam?haa..suatu ketika dulu tabung ayam macam ni sangat popular.Kat rumah-rumah mesti ada tabung ni kan!

Gunanya untuk menabung duit syiling.Bukan main seronok kalau dapat penuhkan tabung tu dalam jangka waktu yang singkat.Biasanya budak-budak akan menabung duit lebihan yang dibawa ke sekolah,mahupun duit yang diperolehi masa hari raya.

Adakah amalan menabung dalam kalangan budak-budak masih relevan sekarang?Memang terdapat pelbagai jenis tabung yang menarik di pasaran sekarang.Soalnya...berapa ramai budak-budak yang suka menabung ni.Kononnya tabung ni untuk duit syiling...sedangkan budak-budak sekarang mana mahu simpan duit-duit syiling ni.Paling-paling sedikit duit kertas RM 1 baru mereka mahu simpan.

Bagi yang dah dewasa,mungkin tabung macam ni digunakan untuk menyimpan duit syiling lebihan belanja seharian.Yer lah kan...daripada bersepah di merata tempat,eloklah disimpan dalam satu tabung.Sekurang-kurangnya masa perlukan duit.....boleh pecahkan tabung tu.Haha...kesian tabung ayam!

14 comments:

putra suki said...

alahai.. beli tabung rm10, simpan cuma rm1 je. so bila nk guna duit blik pecahkn tabung tu.. hihihi. :D

SoLy SoLicious said...

sy punye tabung yg menara tabung haji nan tabung hello kitty....... lagi klasik buat tabung sendiri guna bekas bedak terpakai~

izfanora said...

budak sekarang susah skit nak menabung.. dorang dah mewah sangat.

sy mesti simpan duit syiling kat tabung bila balik dari keluar makan. pastu, bila pakcik kedai tanya, ada duit syiling x, mmg dompet xsimpan syiling pun.. hihi..

Nurul a.k.a Riko said...

alhamdulillah...anak2 ahkak mmg sejak umor 5 thn lagik dah di ajar menabung.

Biler dah sek...belen duit belanja yg tak abis digunakan...mmg terus masuk dlm duit tabung..alhamdulillah...biler tabung penuh...terus masuk ke a/c BSN masing2.

menda2 nie sumer..mmg kena galak dari kecik lagik...'melentur buluh...biarlah dari rebungnyer'.

blog-tips-kurus said...

macam penah je bela 'ayam' tu dulu.. :-)

Kay Masingan said...

saya, sampai sekarang masih menabung/mengumpul coins. tada juga proper tabung, just put inside a mug. kira macam tabung la tu...last week bila buat jualan kat sekolah, kira coins tu, wui kira banyak juga lah. x sedar pun...hehhe

Arif Aiman said...

sy duluu kecing2 suka buat tabung buluh bnyk2.. haha.. siap warna2 pkay spray lg :p

tp skrng.. smua pkai bank :p

morning :)

Muhammad Burn said...

Di rumah ada ayam, tembikai, pisang dan dinosour. hehe

diana said...

saya punye tabung pakai bekas botol syampu je..
heheheh

zmah said...

Rasanya dulu pernah ada seekor tabung ayam...

Khairil said...

bagus pakai tabung tu sebab payah nak ambik duit..simpanan terjamin....tapi ada yang pandai dikoreknya tempat masuk duit tu dengan dawai...hahaha

Aiskrim Goreng said...

bagus la guna tabung untuk simpan duit saku yg lebih2 tu .. tapi itu suma masa kite kecik2 dulu kan?.... dah besa panjang ni, dah xd istilah tabung2 dah,, suma men potong gaji j,, hehehhee.. adehhh..

L-mi Redzz said...

hahaha...teringat lak dulu masa kecik2 ada gak sebijik tabung cmni..tp, bila dh penuh, haaa pecahkn je..bila dh pecahkn, time 2 la menyesal sbb dh xda tabung lg... hehehe =)

Cik Iman said...

tak penah tengok tabung nie, tahu tabung yang tabung haji tu, yang bangunan tinggi panjang tu ekekeke