Tuesday, November 15, 2011

Rakyat Malaysia Terancam!!


Terancam?...menakutkan betul tajuk tu.Sebab tu lah KM7 nak buat satu entri pasal kesihatan.Bukan apa,sebagai peringatan kepada kita semua.Diabetes...semua sudah tahu penyakit tu.Tapi kalau disebut kencing manis.....orang kampung pun senang faham apa ker benda tu.

Siapa yang berisiko menghidapnya?Jom tengok kat bawah ni....

1.Mereka yang berumur 30 tahun atau lebih
2.Penghidap hipertensi
3.Wanita yang pernah mengalami diabetes semasa mengandung
4.Seorang yang tidak aktif
5.Mempunyai tahap kolesterol yang tinggi
6.Mempunyai ahli keluarga yang menghidap diabetes
7.Mempunyai berat badan berlebihan,gemuk atau obes

Diabetes boleh dicegah...jom Amalkan gaya hidup sihat...

3 comments:

yusuflaili said...

salam;
Kencing manis,lebih gula dalam darah.Kurang gula dlm darah bahaya jugak..isshh!!. takut dengar.

blog-tips-kurus said...

berazam nak skipping petang ini. sekian. :)

RAWSHADE said...

10ribu langkah sehari dapat menyihatkan jantung kita.. =)