Tuesday, September 27, 2011

Kasih sayang ditukar dengan hadiah?


Kebanyakan ibu bapa hari ini bekerja.
Kebanyakan waktu mereka dihabiskan di pejabat
ataupun di tempat kerja.
Justeru anak-anak pula banyak menghabiskan masa
dengan pengasuh,guru-guru mahupun rakan sebaya.

Untuk mengambil hati anak-anak,
Ibu bapa bekerja ini sering membelikan hadiah
mahupun menurut saja kemahuan anak-anak
dalam bentuk material.

Persoalannya...
wajarkah ibu bapa bekerja hari ini
menukarkan kasih sayang dengan hadiah
kepada anak-anak?

Wednesday, September 21, 2011

Mahalnya harga rumah sekarang

Gambar hiasan:Google
Gambar kat atas tu bukannya rumah KM7 tau!.Itu sekadar gambar hiasan yang dipetik daripada Google.Kebetulan sekarang ni KM7 dalam proses pembinaan rumah,maka adalah juga buat rujukan di internet tentang rumah banglo terkini.

Kalau dilihat dari segi rekabentuk,kebanyakan rumah banglo terkini agak simple.KM7 pun minat juga dengan rekabentuk yang simple ni.Agaknya rumah KM7 ni macamana yer.Tunggu...sampai masanya KM7 akan paparkan juga dalam blog ini.Lambat lagi nak siap...tahun depan yer..

Kalau diteliti dari segi harga,kebanyakan rumah yang mempunyai keluasan 1500 hingga 1900 kaki persegi berada pada harga RM 300,000.00 ke atas.Ini di kawasan Kota Bharu.Harga tu termasuk tanah la.Pendek kata kalau nak banglo yang melebihi 2000 kaki persegi sekarang ni kena ada 1/2 juta.Wah....mana nak cari duit tu?

Bagi yang ada tanah sendiri,kira beruntunglah .Sebab harga tanah sekarang ni boleh tahan juga terutama di kawasan bandar dan pinggir bandar.Makin lama harga rumah semakin mahal....kalau tak buat atau beli sekarang,makin mahal harganya nanti.Takkan nak menyewa rumah jer kan!

Tuesday, September 20, 2011

014 Tapak tiang...siap

Bahagian dalam

Sebelum dimasukkan simen

Selepas dimasukkan simen

Siap

Sunday, September 18, 2011

013 Tapak tiang

Simen dimasukkan ke dalam lubang
Beberapa hari ini cuaca panas terik.
Memudahkan kerja-kerja menggali lubang,
seterusnya memasukkan simen di bahagian tapak tiang.

Simen dah kering
 Semua sudah beres,menunggu masa untuk pembinaan tiang pula.

Pemandangan di tapak pembinaan
Sebahagian daripada peralatan yang digunakan untuk pembinaan

Friday, September 16, 2011

012 Kisah asam keping,garam dan tawas

Asam keping
Entri kali ini bukan pasal resepi atau kelas masakan.
Tapi masih lagi pasal perigi yang digali di belakang rumah yang sedang dibina.
Dalam entri sebelum ini KM7 dah maklumkan yang perigi tu 
telah berjaya dibina.
Habis tu apa kaitan asam keping,garam dan tawas ni?

Garam
Haa...bahan-bahan ni semua dimasukkan ke dalam perigi
yang baru dibina.
Mengikut petua orang tua...tujuannya supaya
air perigi tersebut jernih dan tidak berbau.

Tawas
Kuantiti bahan-bahan yang perlu dimasukkan tidak diketahui dengan jelas,
Masukkan mengikut kesesuaian dan keperluan.
Mungkin lain tempat,lain pula petuanya.

Bahan-bahan tadi dimasukkan ke dalam telaga
Upacara ini telah dilakukan oleh ayah KM7 sendiri.
Semoga usaha yang dilakukan ini memberikan hasil yang diharapkan
dengan keizinanNya.

Thursday, September 15, 2011

011 Lubang tiang dan racun anai-anai

Penyediaan tapak tiang
Lubang digali untuk pembinaan tapak tiang.
Terdapat kira-kira 36 lubang semuanya.

Siap untuk dimasukkan simen
 Tulang belakang tiang-tiang ini daripada besi.
Besi dipotong dan dibentuk sedemikian rupa semasa di tapak projek.

Racun anai-anai dan peralatan penyiraman racun
Racun anai-anai disiram dalam semua lubang tadi.

Wednesday, September 14, 2011

010 Akhirnya...siap juga perigi

Perigi yang sudah dapat digunakan
Akhirnya siap juga perigi...Alhamdulillah.
Bimbang juga takut jadi macam sebelum ni,
perigi digali separuh jalan jer.

Pandang ke dalam perigi
Kedalaman perigi ini...menggunakan 15 buah keret telaga.
Kedalaman air pula 5 buah keret telaga.

Siap sepenuhnya
Kos keseluruhan perigi ini ialah RM 750.
Keret telaga RM 300 manakala upah menggali
dan menurunkan keret telaga ini RM 450.
Masa untuk disiapkan ialah 3 hari.

Kerja mengorek telaga

009 Pembinaan bermula

Pembinaan bermula
Secara rasminya kerja-kerja pembinaan rumah
bermula pada 12 September 2011 (Isnin)

Tapak rumah
Semoga projek ini berjalan dengan lancar
dan mengikut spesifikasi yang sepatutnya.
Jangkaan siap dalam masa 11 hingga 12 bulan.

Tuesday, September 13, 2011

008 Solat hajat di tapak rumah

Solat hajat
Sebelum kerja-kerja pembinaan rumah bermula, diadakan solat hajat
bertempat di tapak rumah.
Memandangkan solat hajat ini diadakan pada hari bekerja
maka tak ramai yang dijemput, sekadar keluarga terdekat sahaja.

Persegaran selepas solat hajat
 Selepas solat hajat, disediakan sedikit makan pagi

Acara makan-makan
Makan jangan tak makan...sedap tu 
macam berkelah pula jadinya

Pulut kuning sebagai buah tangan
Pulut kuning disediakan sebagai buah tangan kepada mereka yang
menyertai solat hajat dan yang hadir dalam majlis tersebut.
Semoga mendapat keberkatan daripadaNya.

Monday, September 12, 2011

007 Perigiku tak menjadi

Kerja penggalian terpaksa dihentikan
Kenapa pula perigi tak jadi?Sebabnya terdapat sebatang kayu besar
yang melintangi kat bawah lubang yang digali itu.
Dipercayai batang kayu tersebut berusia ratusan tahun
memandangkan kedalaman perigi yang digali itu sudahpun 12 kaki.

Perigi baru
Maka bermulalah kerja-kerja penggalian yang baru.
Fuhh..bayangkan dah berapa banyak tenaga dan masa yang sudah dihabiskan tu.
Apa boleh buat...benda yang tak nampak kat bawah tanah tu.
Kalau jumpa harta karun...bagus juga kan!

Keret telaga
Nampak tak benda bulat kat atas tu?
Apa ke namanya....kalau di Kelantan ni lebih dikenali sebagai keret telaga.
Keret-keret inilah yang akan dimasukkan ke dalam lubang yang digali itu.

Bangsal untuk pekerja
Pada masa yang sama kerja-kerja pembinaan bangsal untuk pekerja dimulakan.
Apa sudah jadi dengan perigi tu?
Tunggu dalam entri akan datang.

Sunday, September 11, 2011

006 Kerja-kerja menggali perigi

Perigi yang baru dikorek
Biarpun ada banyak pilihan sumber bekalan air,KM7 nak bina perigi juga.
Maka bermulalah kerja-kerja penggalian perigi atau 
 lebih dikenali sebagai telaga di Kelantan.

Lubang perigi yang belum siap
Perigi ini dibina di sudut belakang rumah.
Kedalamannya tak pasti lagi,KM7 akan ceritakan dalam entri berikut.

Buah apa tu?
Nampak tak buah yang sedang masak tu?
Hmmm kedudukannya tak jauh dari perigi yang baru dibina tu.
Tapi pokok tu dalam tanah orang ler..maka tengok jer la..

Menebang kelapa
Kali ini juga 2 batang pokok kelapa ditebang.
Sebenarnya pokok-pokok tersebut berada dalam tanah orang lain,
tapi telah mendapat persetujuan daripada tuan punya untuk ditebang.
Maklumlah kedudukannya betul-betul di sebelah tanah KM7.

Friday, September 9, 2011

005 Operasi menimbun tanah

Timbunan tanah
Kerja-kerja menimbun tanah dilakukan dalam masa 2 hari,
Membabitkan sejumlah 70 anak lori

Tanah yang belum diratakan
 Tanah ditimbunkan untuk meninggikan lagi kawasan tapak rumah

Tanah yang siap diratakan
 Sekarang kawasan tapak sudah diratakan

Tapak rumah yang dah siap
Kos timbunan tanah dan meratakannya berjumlah RM6000

Thursday, September 8, 2011

004 Jalan ke tapak rumah

Jalan ke tapak rumah
Laluan atau jalan  ke tapak rumah dibina  bagi memudahkan untuk 
mengangkut segala keperluan pembinaan.Bukan itu saja....
ianya juga memudahkan tuan rumah 
berkereta sampai ke tapak rumah.Jalan tu masih 
dalam kawasan tanah KM7.

Tapak yang sudah dibersihkan
 Sekarang...dah sampai ke kawasan tapak.

Baru nampak lapang
 Pokok-pokok semua dah dibersihkan.

Kerja--kerja pembersihan bahagian  tepi tanah

Ping.busuk.org