expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday, June 18, 2013

Si Kembang Cina sudahpun patah


Mood sedih....pokok si kembang Cina yang baru ditanam sudah patah rantingnya.Hampir 2 minggu pokok bunga Cina ditanam, dan mula mengeluarkan bunganya hari ini, tiba-tiba saya dapati batangnya patah.Adusss...sedihnya.

Macamana boleh patah,tak tahu pula punca kejadian tu.Nak upah penyiasat sambilan pun tak payah kot!Hehe....Tapi saya rasa mesti pokok tu ditimpa sesuatu meyebabkan ranting utamanya patah.

Mengikut siasatan awal saya di tempat kejadian,agaknya ada musang yang terpijak pokok ni memandangkan terdapat kesan najis musang di tempat kejadian.Fuyoooo....ada macam laporan kes polis pula ker?Hehe...

Takpelah....nak buat macamana kan....harap-harap pokok ni akan bertunas semula nanti.Kegunaan daun dan bunga pokok ni boleh diramaskan dalam air untuk disapu pada kepala sesiapa yang demam.Air campuran bunga dan daun bunga Cina ni sangat sejuk, maka boleh menyejukkan kepala sesiapa yang demam panas terutamanya kanak-kanak.


6 comments:

  1. semoga pokok tu akan bertunas dan subur kembali..

    ReplyDelete
  2. terima kasih mizz aiza :-)

    ReplyDelete
  3. Aduiss...sadisnyer cerita sikembang cina...menitis air mata jantanku.....hu..hu...

    ReplyDelete
  4. Aduiss...sadisnyer cerita sikembang cina...menitis air mata jantanku.....hu..hu...

    ReplyDelete
  5. sedap dengar namany....semoga tumbuh segar kembali

    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete
  6. assalam,

    sayang nyer lahai dengan sikembang cina dia...takper nanti dia akan bertunas balik..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.