Tuesday, November 19, 2013

Ikan bakar istimewa


Nampak ikan bakar tu? fuhhh.... hujan-hujan ni kita makan ikan bakar pula.Biasa ikan tawar bakar dimakan dengan mencicahnya dalam budu. Tapi kali ni kita ubah selera, makan ikan bakar dengan mencicahnya dalam sos pencicah.


Mula-mula, pastikan ikan yang nak dibakar tu betul-betul segar dari ladang  ehhh dari laut.Kemudian selesai proses ikan tu, terus dibakar di atas bara api yang panas membara. Langkah terakhir, ikan tu mesti dimakan terus semasa panas-panas.Kalau dah sejuk, tak sedap pula rasanya.

Perkara penting juga adalah pemilihan pencicah yang sedap barulah ikan bakar yang dimakan tu terasa kesedapannya. Kali ini saya memilih pencicah keluaran Yuzeey. Memang sedap.....sebab pencicah ni diusahakan oleh orang kampung saya sendiri.Hehe...promosi sikit..Kalau nak oder...sila telefon 013-9609656. Ok.selamat menikmati ikan bakar.

10 comments:

Montana said...

pergh...ikan bakaq...sedapnyaa...dah la lani waktu hujan..lagi bertambah lapaq

Illya LeYa said...

Yummy!! dapnyee... dapat mkn ikan bakar

KM7 said...

Makan..makan...jangan segan-segan

adarain said...

dah lama rasanya tak makan ikan bakar ni...

Unknown said...

Kalau dekat Mesir, kedai ikan bakar dia unique sebab kedai tu cuma bakar ikan je. Jadi kita kene bawak sendiri ikan tu dekat dia.

Bayar upah dekat dia murah je, dalam 25 sen seekor tu pun dia siap letak rempah. Tapi tu beberapa tahun lepasla, sekarang rasa dah naik harga sikit sebab barang dekat sini semua naik.

mselim3 said...

Assalammualaikum..kembara7,

wahh... sedapnyer ikan bakar nie. Bila nak makan ikan bakar,ikan bakar...cecah dengan budu atau cencaluk.

mselim3

KM7 said...

arham...mcm tu kena pancing ikan
dulu lah yer.hehe.lain tempat lain caranya.

Mohd Selim...dtg kelantan blh makan budu puas2.hehe

Unknown said...

lama tak makan ikan bakar..sedap!!!

Cik Nor said...

sdapnya..:)

Unknown said...

sedapnye..lme x mkn