Wednesday, December 31, 2014

Banjir 2014 di kampung saya


Salam sejahtera semua. Rasa macam dah lama pula tak update blog. Maklumlah sibuk menghadapi banjir. Sebelum ni tengok orang lain jer terlibat dengan banjir secara langsung, tapi kali ni saya sendiri mengalaminya. Betullah kata pepatah...Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.  Banjir terburuk dalam sejarah Kelantan. Banyak kawasan mengalami banjir teruk. Saya tidak akan mengulas banjir di daerah lain, cuma sebahagian kecil cerita tentang banjir di kampung halaman saya sendiri. Semoga perkongsian ini menjadi kenangan buat keluarga kami dan generasi akan datang.

Thursday, December 25, 2014

Banjir semakin teruk di daerah Kota Bharu


Menakutkan...itu yang boleh dikatakan tentang banjir tahun ini. Sebelum ini saya berkongsi gambar banjir  sekitar Kelantan dalam entri blog, tapi kali ini saya ingin berkongsi gambar banjir yang melanda kampung sendiri. Kampung saya terletak antara Kubang Kerian dan Pasir Tumboh. Air naik begitu cepat dan deras. Gambar kat atas tu dirakam jam 6 petang tadi. Sejam saja air memenuhi padang sekolah kat depan rumah. Kalau banjir sebelum ni untuk memenuhi padang tu mengambil masa hujan 2 hari. Tapi kali ni, tiada hujan...air terus naik dari sungai yang terletak jauh dari kawasan sekolah tu.

Banjir di Kota Bharu 2014


Keadaan banjir di bandar Kota Bharu pada hari ini. Gambar-gambar yang dikongsi di sini merupakan gambar yang telah dikongsikan oleh warga media sosial seperti Instagram,FB, WhatApps, dan Telegram. Terima kasih dan kredit kepada pemilik asal gambar berkenaan. Melalui gambar-gambar yang dikongsikan ini, dapatlah kita mengetahui keadaan sebenar yang berlaku sekarang.

Banjir Pasir Tumboh 2014


Hari ini banjir di Kelantan masih lagi teruk. Cuaca sekitar Kota Bharu semasa entri ini ditulis, cerah dengan sedikit berangin. Tiada hujan langsung. Bagaimanapun paras air di kebanyakan tempat semakin naik. Entri ini saya akan paparkan gambar-gambar lokasi banjir di Pasir Tumboh, Kelantan. Bagi mereka yang menggunakan laluan dari Pasir Putih untuk ke Kota Bharu, juga sebaliknya pasti biasa dengan lokasi berhampiran jambatan Pasir Tumboh ini. Gambar-gambar ini dirakam sekitar jam 10.30 pagi tadi.

Wednesday, December 24, 2014

Gambar banjir di Kelantan 2014


Banjir yang agak besar di Kelantan tahun ini. Banyak kawasan yang tidak pernah dinaiki air sebelum ini telah menjadi kawasan yang dipenuhi air sehingga penduduk terpaksa berpindah. Rata-rata di media sosial dan media massa hari ini melaporkan kejadian banjir yang luar biasa di Kelantan pada kali ini. Dalam entri kali ini, saya ingin berkongsi gambar-gambar yang popular yang saya kumpulkan daripada media sosial seperti WhatsApp, Telegram, mahupun FB. Kredit kepada pemilik asal gambar berkenaan.

Gambar pertama di atas, saya perolehi sekitar jam 9 pagi tadi. Lokasinya di SMK Manik Urai. Semua sudah maklum kejadian yang menimpa mereka yang terperangkap di sana. Semoga mereka tabah dan dapat diselamatkan dengan segera.

Tuesday, December 23, 2014

Buah Pisang Kaki


Oh..... ini rupanya buah pisang kaki. Sebelum ni saya tak tahupun pasal buah pisang kaki. Masa pergi pasar tani tadi ternampak buah berwarna jingga kekuningan atau kemerahan ini. Ingatkan buah kecupu (kenal ker kecupu?)hehe..Buah pisang kaki ni dijual dengan harga RM 8 sekilo. Dalam kepala saya tertanya-tanya kenapa nama pisang ni pisang kaki. Dahlah bentuknya tak serupa dengan pisang-pisang lain yang pernah dilihat. Nak kata berbentuk kaki pun tak juga..

Monday, December 22, 2014

Vakum penis & ubat penggemuk badan


Akhir-akhir ini sibuklah duk jual vakum penis dan obat penggemuk badan. Amboi..amboi...iklan tak berbayar kat blog saya ni. Bukan sekali dua, tapi dah banyak kali muncul dalam cbox saya. Mula-mula tu saya remove saja mesej tu tapi muncul lagi.

Sunday, December 21, 2014

Kotak Pensil CHENYU


Sesi persekolahan 2015 tak lama lagi akan bermula. Ramai yang sedang membuat persiapan, termasuklah membeli alatulis. Bukan pelajar saja teruja...cikgunya pun sibuk juga.Haha..Untuk 2015 nanti saya memilih kotak pensil berwarna hijau. Dah bosan dengan kotak pensil yang biasa dibeli saban tahun, kali ini saya beli yang agak berbeza.

Saturday, December 20, 2014

Roti jala pink


Hujan-hujan musim banjir ni kan...rasa lapar, asyik nak makan aje. Maka petang ni puan isteri saya dah buatkan satu menu yang special...roti jala kaler pink. Wah...selalu roti jala warna kuning, kali ni kita buat kaler pink pula. Makan panas-panas sedap.

Friday, December 19, 2014

Menara Tinjau Kota Bharu


Kalau anda ke Kota Bharu, Kelantan, jangan lepaskan peluang untuk singgah di Menara Tinjau yang terletak di tepi sungai Kelantan, berhampiran dengan Tambatan D'Raja. Menara yang mempunyai ketinggian 6 tingkat ini dibuka kepada orang ramai setiap Jumaat hingga Rabu bermula jam 9 pagi hingga 11.30 malam.

Thursday, December 18, 2014

Banjir di Kelantan


Hujan tanpa henti malam tadi menyebabkan banjir di kebanyakan tempat di Kelantan. Rata-rata pengguna dalam media sosial hari ini telah memuatnaik gambar mahupun berita pasal banjir. Saya pun nak berkongsi jugalah pasal banjir, tapi sekadar gambar-gambar yang dirakam sekitar rumah hari ini.Hehe..Gambar kat atas tu, anak saya bangun jer pagi tadi terus main air kat depan rumah.

Tuesday, December 16, 2014

Khasiat buah Mahkota Dewa


Berkenan betul tengok buah ni. Merah..sedang masak ranum, rasa nak petik dan makan saja. Tapi awas! ini bukan buah strawberi mahupun cherry.hehe...Tapi buah Mahkota Dewa. Wah! namanya pun bukan main yer. Sebenarnya buah ini berkhasiat sebagai minuman kesihatan setelah diproses. Cara prosesnya pun takdelah susah sangat.

Saturday, December 13, 2014

Mechanical pencil yang comel


Rupanya inilah mechanical pencil tu yer... Saya biasa panggil pensil picit atau pensil tekan saja.Haha...Masa sekolah rendah dulu, dapat beli sebatang pensil ni pun dah cukup gembira..Zaman dulu bukan macam sekarang...dulu tak banyak pilihan sangat pensil ni. Sekarang, macam-macam warna dan bentuk hiasan terdapat pada pensil ni. Saya beli mechanical pencil ni sebab tertarik dengan corak dan hiasannya.

Tuesday, December 9, 2014

Birthday Widad & Iqbal 2014


Disember datang lagi....Bulan ini saja sepatutnya ada 3 sambutan birthday dalam keluarga saya. Setelah diambilkira daripada pelbagai aspek, maka sambutan birthday Ardini kali ke-6 dan Sadiq kali ke-3 dibuat serentak. Berkongsi bulan kelahiran, maka mereka juga berkongsi kek birthday. Maaflah tak ada makan-makan untuk keluarga kali ini...hanya makan kek jer.hehe...Lain kali kita buat makan-makan...

Monday, December 8, 2014

Azlina & Syazwan 2014


Alhamdulillah, selesai sudah majlis kenduri kesyukuran sempena perkahwinan anak saudara saya, Azlina dengan pasangannya Syazwan. Majlis ini berlangsung semalam, 7 Disember 2014 di Melor, Kelantan. Rombongan pengantin lelaki dari Sungai Petani, Kedah tiba di rumah pengantin perempuan jam 12.30 tengah hari. Berikut adalah sebahagian foto koleksi peribadi untuk tatapan pengunjung blog.

Sunday, December 7, 2014

Majlis akad nikah Syazwan & Azlina


Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, pasangan ini sah bergelar suami isteri. Pasangan pengantin baru ini ialah Syazwan dari Sungai Petani, Kedah dengan Azlina (anak saudara saya) dari Melor, Kelantan. Majlis akad nikah yang turut disaksikan oleh keluarga terdekat kedua-dua belah pihak telah berlangsung di masjid Permatang Pusu, Melor, Kelantan pada 6 Disember 2014.

Thursday, December 4, 2014

Senarai nama pelajar tingkatan 2 2015 smkam


Makluman kepada semua pelajar tingkatan 2 SMKAM sesi 2015, anda boleh menyemak kedudukan kelas anda tahun depan di sini. Sila klik pada gambar untuk pembesaran. Pelajar juga boleh ke sekolah untuk melihat senarai nama ini bermula hari ini.

Senarai nama pelajar tingkatan 3 2015 smkam


Makluman kepada semua pelajar tingkatan 3 SMKAM sesi 2015, anda boleh menyemak kedudukan kelas anda tahun depan di sini. Sila klik pada gambar untuk pembesaran. Pelajar juga boleh ke sekolah untuk melihat senarai nama ini bermula hari ini.

Senarai nama pelajar tingkatan 5 2015 SMKAM


Makluman kepada pelajar tingkatan 5 SMKAM bagi sesi 2015, berikut adalah senarai nama bagi setiap kelas. Streaming kelas adalah berdasarkan NGP keputusan peperiksaan akhir tahun tingkatan 4, 2014. Sila klik pada gambar untuk pembesaran.

Wednesday, December 3, 2014

Tanam pokok Draco


Sempena cuti sekolah ni...mari kita tanam pokok-pokok untuk menghijaukan bumi. Sekarang musim orang tanam pokok draco, maka kami pun nak tanam pokok draco juga.Hehe...ikut trend dan musimlah yer. Nampak dalam pasu kecil tu...itulah pokok draco yang baru dibeli. Dalam pasu semaian tu ada 3 batang pokok draco. Kami akan pisahkan pokok-pokok tu untuk ditanam dalam 3 biji pasu.