expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, February 19, 2010

Kebanjiran warga asing perlu diatasi secara lebih tegas

DALAM dunia tanpa sempadan kini jurang perpisahan antara negara makin lama makin lenyap. Pergerakan manusia dari satu tempat ke satu tempat menjadi lebih mudah dan lebih cepat. Manusia bergerak sama ada untuk melancong, melanjutkan pelajaran, lari dari konflik atau mencari rezeki untuk menikmati kehidupan lebih baik. Malaysia juga tidak sunyi daripada fenomena pergerakan manusia ini. Malah negara mengalu-alukan kedatangan mereka ini jika tujuannya untuk melancong, belajar atau bekerja. Di Malaysia dikatakan ada lebih dua juta warga asing dengan pelbagai status pekerja berdaftar, pelarian, pendatang haram dan pelancong yang lesap. Pada hari-hari biasa kehadiran mereka ini tidak dirasai. Tetapi pada hari cuti perayaan besar, kebanjiran mereka menjadi ketara terutama di kota-kota besar. Umpamanya di ibu negara ketika cuti umum Tahun Baru Cina, Ahad lalu berlaku perhimpunan puluhan ribu orang asing di sekitar Hentian Puduraya seperti Kompleks Cahaya Suria dan Kompleks Kotaraya di Jalan Silang selain Jalan Petaling, Lebuh Ampang, Chow Kit serta lorong dan jalan di sekitar kawasan itu. Mereka tampil dengan cara mereka tersendiri, dengan sikap dan perlakuan yang dibawa dari negara asal mereka.

Siapa orang asing ini adakah mereka halal atau haram. Tiada siapa yang dapat mengesahkan status mereka. Orang Rohingya, Myanmar, Bangladesh, India, Pakistan, Vietnam, China, Filipina, Indonesia malah ada yang datang sejauh benua Afrika, yakni Nigeria, Ghana, Sudan dan negara Asia Tengah berkampung dan bebas melakukan sesuka hati di lokasi berkenaan. Apakah keadaan ini hasil sikap kita mudah memberi layanan baik kepada warga asing atau ketagihan majikan tempatan untuk menggaji pekerja asing? Kita faham dalam dunia serba moden sekarang kita tidak dapat lari daripada pergantungan kepada tenaga asing. Malah ada juga rakyat kita yang berhijrah kepada negara lain untuk mengejar ilmu atau mencari rezeki. Tetapi wajarkah kita menerima kedatangan semua warga asing tanpa usul periksa kualiti mereka. Kerajaan harus peka atau sensitif dengan perkembangan ini. Membanteras pendatang haram dan menggantikan tenaga asing dengan pekerja tempatan harus dijadikan Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) masing-masing untuk Kementerian Dalam Negeri serta Kementerian Sumber Manusia mulai 2010.

Maka apabila kerajaan menetapkan enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) termasuk membabitkan usaha mengurangkan jenayah maka realiti yang mesti diakui ialah sebahagian daripada kes itu membabitkan penjenayah asing. Kebanjiran mereka turut mengaitkan Malaysia sebagai pusat pelbagai sindiket antarabangsa seperti penyeludupan manusia, pengedaran dadah, pemalsuan dokumen imigresen serta kad kredit. Semua ini memburukkan imej Malaysia pada kaca mata masyarakat antarabangsa. Kerajaan juga mesti berpendirian tegas dan berpada-pada berhubung kesanggupan melindungi pelarian kerana Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR) merekodkan ada 79,300 orang pelarian dan pencari perlindungan di negara ini.

Ringkas, kebanjiran orang asing akan menyumbang kepada pelbagai masalah sosial, ekonomi dan politik selain meningkatkan kos pengurusan kerajaan yang sepatutnya perbelanjaan itu boleh dikurangkan atau dimanfaatkan anak watan. Oleh itu, tindakan mengawal kehadiran semut asing daripada terus menikmati gula di negara ini perlu dilakukan segera demi kebaikan rakyat dan keselamatan negara ini.


Sumber:Berita Harian 18 Februari 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.