expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, February 19, 2010

Pelaksanaan hukuman sebat kesalahan syariah lebih kepada mendidik

KETIKA Mahkamah Syariah di Pahang menjatuhkan hukuman enam kali sebatan terhadap seorang model, Kartika Sari Dewi Shukarno, mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 kerana kesalahan mengambil minuman keras, tahun lalu, pelbagai reaksi didengar. Walaupun banyak polemik selepas itu, pendirian institusi itu tidak goyah demi menjulang dan memartabatkan perundangan Islam di negara ini. Pelaksanaan hukuman itu terus menjadi perdebatan, malah sehingga hari ini Kartika masih belum menjalani hukuman. Ada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang kononnya memperjuangkan hak dan kebebasan, memperkecil-kecilkan hukuman berkenaan. Sebatan adalah antara bentuk hukuman termaktub dalam perundangan Islam. Kesan psikologi hukuman itu memberi pengajaran dan keinsafan kepada pesalah dan seluruh masyarakat. Hukuman itu tidak menyeksakan seperti sebatan dalam hukuman perundangan sivil. Mesej dan kesan jangka panjangnya ialah sebagai langkah mengekang jenayah sosial di kalangan umat Islam dan bukan niat untuk mendera sesiapa. Pelaksanaan hukuman sebat di negara ini diperuntukkan dalam semua enakmen undang-undang tatacara jenayah syariah bagi kebanyakan negeri iaitu Johor, Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kelantan, Melaka, Pahang dan Perak selain Wilayah Persekutuan. Dalam Seksyen 125 bagi semua enakmen berkenaan, dijelaskan secara terperinci mengenai hukuman sebat dan ia disokong oleh Seksyen 126 enakmen yang sama berhubung masa melaksanakan hukuman. Kelmarin, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata tiga wanita yang disabitkan dengan kesalahan melakukan persetubuhan luar nikah menjadi kumpulan pertama menjalani hukuman sebat mengikut undang-undang syariah di negara ini. Kenyataan itu termasuk memberi gambaran sebenar pelaksanaan hukuman berkenaan.


Sebenarnya, pelaksanaan hukuman sebat terhadap pesalah jenayah syariah masih pada peringkat permulaan dan masih boleh dikemas kini. Kepada mereka yang mendakwa sebagai pejuang hak asasi sama ada di dalam atau luar negara, janganlah sewenang-wenangnya menyebarkan persepsi buruk terhadap perkembangan ini. Perundangan Islam yang memiliki ciri-ciri serta norma kesejagatan, harus diperakui dan diiktiraf di segi pelaksanaannya. Apabila semua pihak semakin cemas dengan pelbagai gejala sosial yang mengancam setiap anak remaja dan belia, maka masyarakat mesti mengalu-alukan pelaksanaan hukuman sebat mandatori sebagai inisiatif mengekang permasalahan itu. Untuk meningkatkan kesefahaman umum, pendedahan mengenai hukuman sebat mesti dilakukan. Orang ramai dan NGO mesti diberi akses mendapatkan maklumat atau kefahaman mengenai hukuman sebat bagi jenayah syariah yang sebenarnya jauh berbeza untuk pesalah jenayah seperti kes rogol mengikut perundangan sivil. Apabila hukuman itu digambarkan seperti seorang guru atau ayah masing-masing merotan pelajar dan anaknya maka niat hukuman itu adalah untuk mendidik supaya tidak mengulangi kesalahan sama dan langsung tidak bersifat kejam.

Sumber:Berita Harian 19 Februari 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.