expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, March 5, 2010

Biasiswa kaedah terbaik sektor swasta kongsi untung dengan negara

SEKTOR swasta perlu proaktif berhubung perancangan masa depan organisasi masing-masing. Pastinya, fokus diberi kepada aspek pemantapan organisasi, potensi projek atau pendapatan dan akhir sekali ialah perkiraan untung rugi. Bagaimanapun syarikat swasta dan korporat perlu memberi tumpuan kepada usaha memantapkan sumber manusia dan tenaga kerja baru. Satu cara paling berkesan ialah menyediakan dana pendidikan untuk menaja pelajar terpilih dan berkelayakan mengambil kursus yang diperlukan syarikat. Menaja biasiswa dilihat tindakan bijak mencari potensi yang tepat untuk mengisi jawatan kanan yang diperlukan dalam pelan perkembangan organisasi bagi tempoh tiga, lima atau 10 tahun sesebuah syarikat. Inilah antara kelebihan yang tersurat dan tersirat di sebalik saranan Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang mahu lebih banyak syarikat swasta serta korporat menyediakan program biasiswa bagi meringankan beban kerajaan dalam membiayai pelajar kurang berkemampuan melanjutkan pelajaran. Pelaburan sebuah syarikat bukan setakat menyediakan modal tunai, membeli peralatan dan perkakasan selain mesin atau apa saja aset baru untuk memantapkan operasi. Menaja pelajar juga satu pelaburan kerana syarikat boleh memantau perkembangan pengajian pelajar berkenaan. Pelajar yang ditaja tentu akan meningkatkan kesungguhan dan komitmen untuk lulus cemerlang. Ibarat sebuah pasaran terbuka, syarikat boleh memilih yang terbaik di kalangan lulusan kolej atau institusi pengajian tinggi untuk menyertai organisasi masing-masing tetapi lebih bijak jika sesebuah organisasi 'membuat tempahan awal' dan 'mengikat' pelajar itu dengan membiayai kos pengajian mereka. Ini bermakna organisasi itu berada beberapa langkah di hadapan dalam usaha memperoleh tenaga kerja mahir dan profesional terbaik mengikut keperluan. Mungkin kaedah ini jauh lebih baik berbanding proses temu duga yang lazimnya sulit, mengambil masa serta gagal memuaskan hati.

Membiayai kos pengajian mana-mana pelajar yang terpilih juga bukti pernyataan terima kasih sesebuah syarikat kepada negaranya. Segala kemudahan, insentif, kemakmuran dan keamanan yang ada sehingga komuniti perniagaan mampu meraih keuntungan antara lain hasil keberkesanan pentadbiran kerajaan. Justeru, memulangkan sebahagian kecil keuntungan itu kepada masyarakat sememangnya satu tanggungjawab berdasarkan semangat mahu memakmurkan rakyat yang secara langsung atau tidak langsung menyokong seluruh komuniti perniagaan untuk meraih untung. Komitmen balas kepada kerajaan berdasarkan undang-undang adalah membayar cukai tahunan. Tetapi membiayai kos pengajian seseorang pelajar mengikuti kursus pengajian tinggi; atau menyumbang sebahagian kecil keuntungan untuk kebajikan adalah pernyataan tambahan kepada komitmen balas komuniti swasta dan korporat terhadap kerajaan serta rakyat. Hakikatnya, masih ramai potensi tenaga kerja mahir dan profesional untuk keperluan masa depan negara memerlukan pembelaan komuniti perniagaan dan budaya berkongsi untung yang kian subur ini akan menyelamatkan permata negara itu daripada pudar tidak digilap.

Berita Harian:5 Mac 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.