expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, March 15, 2010

'Pengalaman banduan' boleh dijadikan kaedah kempen banteras jenayah

PENDIDIKAN adalah hak asasi setiap insan. Apapun status diri mahupun latar dan persekitaran kehidupan mereka, hak memperoleh pendidikan tetap ada. Ia perlu disediakan bermula dengan ibu bapa atau penjaga, kemudian kerajaan yang menyediakan kemudahannya. Laporan Khas dalam Berita Minggu semalam membuktikan hak memperoleh pendidikan tidak ada batas. Seramai 11 banduan muda, termasuk pesalah juvana yang dijatuhkan hukuman kerana kes bunuh bakal menjadi pemegang ijazah sarjana muda dan diploma menjelang 2013. Mereka antara yang diberi peluang melalui Skim Peluang Kedua yang disediakan Jabatan Penjara di sekolah integriti di seluruh negara. Seramai 544 banduan muda menyertai skim itu dan antara matlamatnya sebagai persiapan menghadapi cabaran hidup sekiranya dibebaskan selepas menjalani hukuman. Berdasarkan rekod, sembilan banduan muda itu mengikuti pengajian ijazah dalam pendidikan, teknologi maklumat, perundangan, pengajian Islam dan pengurusan perniagaan. Dua lagi mengikuti pengajian peringkat diploma di Universiti Malaya dan Universiti Terbuka Malaysia.

Jelas di sini, setiap individu mempunyai potensi maju dan berjaya dalam apa juga bidang, termasuk pendidikan. Cuma malangnya, pada usia yang terlalu muda sudah terbabit dengan jenayah yang dilakukan dengan pelbagai sebab atau faktor. Dengan perkembangan ini, akan lahir graduan istimewa menjelang 2013 yang boleh digunakan untuk dijadikan contoh. Tujuannya bukan untuk mencipta ikon daripada kalangan ‘bekas banduan’, tetapi yang harus diambil ialah kisah hidup mereka yang boleh dijadikan iktibar dan teladan masyarakat khususnya generasi muda. Antaranya, kisah mereka dibukukan. Mereka juga boleh dibabitkan dalam program motivasi dan pembinaan sahsiah. Kisah benar mereka mampu menyerap ke dalam diri peserta yang hadir dalam sesi ceramah bekas banduan itu. Untuk misi khas sebegini, banduan muda juga perlu didedahkan dengan proses pemantapan emosi, sahsiah dan kemahiran berkaitan dengan pidato awam. Keupayaan mereka untuk berhadapan dengan realiti dan umum mesti diperkasakan.

Sewajarnya, bekas banduan perlu dibabitkan dalam kegiatan kemasyarakatan. Ini bukan soal pengiktirafan, tetapi lebih kepada hakikat mereka juga ada tanggungjawab membantu membina masyarakat. Jika penampilan mereka tidak mahu didedahkan menerusi media massa, Jabatan Penjara boleh bekerjasama dengan agensi lain berkaitan bagi ‘memanfaatkan’ pengalaman dan keinsafan untuk direnung masyarakat. Babitkan mereka dalam siri motivasi di Pusat Latihan Khidmat Negara atau kelab kokurikulum, umpamanya. Malah jika mahu banduan ‘berkhidmat dan berbakti’ kepada masyarakat, maka perlu ada keberanian menampilkan banduan yang menunggu hukuman mati untuk ‘berkongsi pengalaman dan perasaan’ semoga itu menyuntik kesungguhan masyarakat untuk tidak terbabit dengan jenayah. Jika selama ini, ada bekas penagih dadah yang menghidap HIV dan Aids memberi motivasi supaya masyarakat tidak menagih dadah, maka pendekatan sama boleh dilakukan dengan mendedahkan ‘pengalaman banduan’ sebagai satu lagi kaedah kempen membanteras jenayah di kalangan masyarakat. Pastinya mereka berasa dihargai dan menyumbang kepada usaha memantapkan kewibawaan dan sahsiah masyarakatnya.

Berita Harian:15 Mac 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.