Thursday, August 19, 2010

Ayam

(foto:Google)
Salam sejahtera semua.En3 kali ini KM7 ingin bercerita pasal ayam
bukan nak jual ayam tau.
apatah lagi nak makan nasi ayam
opss maaf lah sebut pasal nasi ayam puasa2 ni.
sebenarnya nak sebut pasal peribahasa
yang ada kaitan dengan ayam.
jom kita lihat......

1. Cakar ayam
tulisan tangan yang buruk

2. bapa ayam
bapa yang tidak mempedulikan anak-anaknya

3. ibu ayam
wanita yang memperniagakan pelacur

4. bagai ayam dibawa ke lampuk
orang yang tidak pernah menghadiri majlis,jamuan,dsb

5. bagai ayam dimakan tungau
rupa yang pucat dan kuning kerana menghidap penyakit
sangat gelisah kelakuannya

(foto:Google)

6. bagai ayam disambar helang
mati tanpa sakit

7. bagai ayam mengerang telur
perihal keelokan paras seseorang perempuan

8. seperti ayam berak kapur
pucat wajahnya kerana menghidap penyakit


(foto:Google)

9. musang berbulu ayam
orang jahat menyamar sebagai orang baik

10. ayam baru belajar berkokok
baru cukup umur

11. ayam tak patuk,itik tak sudu
seseorang yang hina dalam masyarakat

12. seperti ayam patuk anaknya
menghukum anak dengan tujuan untuk mengajarnya

13. umpama ayam menetas telur itik,anaknya itu ke air juga
perangai atau kelakuan yang diperturunkan daripada ibu bapa tidak dapat diubah


Sebenarnya ada banyak lagi peribahasa pasal ayam ni
tapi cukuplah setakat itu dulu.
lain kali cerita lagi.

4 comments:

aku_gayahspears said...

ape maksud bapak ayam ya..hukhuk :)

ejum said...

ayam..bermacam ayam...ayam naik harga..hehe


jom kalau free..komen entry terbaru ejum E J U M

iza said...

Salam...

Kompius yg no 2 tu....
Bukankah bapak ayam.....lelaki yg menggoda wanita dan menjerat utk dijadikan pelacur....

Satu lg....bunga tahi ayam...nampak cantik tp berbau busuk.

Nurulbadiah Lai said...

hahaha..
ckp bab ayam..
satu je terlintas..rindu nk balik kg..
coz kalu kat umah nenek..suke tgok ayam2 nenek yang kiut miut..pastu yang ade ank ramai2 tu..hehehe