expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday, October 23, 2010

Komen dalam Blog:Penting?

1. Seronok kan kalau setiap n3 dalam blog kita tu mempunyai komen.Lebih seronok kalau terdapat begitu banyak komen yang baik dan membina.KM7 sendiri pun selalu membaca komen-komen yang disertakan oleh setiap pembaca n3 blog KM7.Komen anda amat dihargai.

2. Persoalannya,penting ker setiap komen tu?Secara peribadi,KM7 berpendapat komen-komen tu sangat penting untuk kedua-dua pihak iaitu pemilik blog dan juga penulis komen itu sendiri.

3. Bagi pemilik blog,jumlah komen yang banyak itu memberi gambaran n3 yang dimuatkan dalam blognya mendapat respon daripada pembaca,seterusnya menunjukkan blognya popular atau mendapat perhatian ramai.Secara tidak langsung akan memberi motivasi kepadanya untuk terus berkarya dalam blog.

4. Bagi penulis komen pula,selain mengemukakan pandangan mereka terhadap n3 itu,komen-komen yang ditulis itu pasti akan dibaca oleh penulis blog dan pembaca lain yang berminat.Ini akan mempopularkan mereka dan blog mereka juga akan dikunjungi.

5. Dalam kesibukan ber'blogwalking',ramai dalam kalangan blogger tidak berkesempatan untuk meninggalkan komen.Jadi kalau ada yang sempat meninggalkan komen di blog kita,wajarlah kita memberikan penghargaan kepada mereka dengan cara berkunjung dan membalas komen di mereka juga.Kalau tak sempat juga camana yer?...Tapi kalau hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

6. Apapun dalam dunia blogging ini macam-macam boleh berlaku.Ada orang menulis untuk meluahkan isi hati,mengemukakan pandangan,meramaikan kenalan,mengisi masa lapang, dan tak kurang juga untuk mendapat BE daripada nuffnang.Justeru komen-komen pun pelbagai.Ada yang ikhlas,ada yang nak mengambil hati pemilik blog, dan tak kurang juga untuk dikenali.

7. Walau apapun tujuan komen itu ditulis,KM7 berpendapat komen sangat penting dalam sesebuah blog.Biarpun ringkas sesuatu komen itu,tapi ia cukup membawa pengertian kepada pemilik blog.Memberi makna bahawa n3 mereka mendapat respon pembaca.Terima kasih kepada blogger yang meluangkan masa memberi komen-komen dalam blog kita.

16 comments:

  1. saye suke komen2 kat blog orang..tambah2 kalau entry yang best..tapi bile kotak komen nye lambat keluar/tak keluar langsung,tu yang tinggal jejak saje..
    saye lebih suke kalau satu2 blog tu pakai kotak komen pop up saje..

    ReplyDelete
  2. perlu..

    dan sy komen kt cni

    sila komen blik yer. ;)

    ziarah..

    ReplyDelete
  3. seronok kalau ada orang komen entri yang kita tulis.. takdalah rasa macam syok sendiri..

    kalau kita rasa seronok orang komen.. wajar juga kita komen entri org lain... :)

    ReplyDelete
  4. setuju sangat dgn entry nih!..

    ReplyDelete
  5. ini entri yang aku carik2
    erm..yelah...siape la yang xske bila entri dia dikomen oleh blogger/ orang len... nas pun suke... biasenyer kalau ader orang komen kat entri nas,nas akan komen balas... so skunk nas xde masalah sgt nak dapat komen sehingga 40-50 komen yang tak termasuk komen sendiri.. keypointnyer..
    bila orang komen entri kita,kita buat balik...:)

    latest entri:

    pengertian sebenar seksi

    ReplyDelete
  6. begitu ke kaedahnya? baru akak paham.terimakasih turunkan salah satu ilmu berbw disini.lepas ni kena rajinlah beri komen..

    ReplyDelete
  7. Blog KM7 ni susah nak tinggal komen. Cerewet. Kena masuk kod captcha dulu. Lepas tu tak boleh komen secara anon.

    Bagi saya semua tu tak perlu.

    sebab tu saya silent reader. Saya selalu datang lawat blog KM7 tapi jarang tinggal komen, sebab saya malas isi captcha yang tak perlu.

    ReplyDelete
  8. Saya perlukan enam minit untuk komen blog yang ada captcha.


    Pembaziran masa yang tak perlu.

    ReplyDelete
  9. salam KM7


    betul betul betul ..

    akak setuju

    selamat berblog

    ReplyDelete
  10. terima kasih sebab dah memudah kan kerja mengkomen di blog ini..
    heehhe

    ReplyDelete
  11. setuju dengan N3 ini...dlam pada tu saya biasanya ambil jalan tengah...terserah kepada sape yang sudi...no harm

    ReplyDelete
  12. Komen tuh penting, setiap kali blogwalking mesti tinggalkan komen kat setiap blog kalau entri dia lebih kepada bersifat perbincangan. tapi tengok jugak blog jugak,,kalau ada lagu and captcha komen sekali je lah.

    ReplyDelete
  13. yup... sokong2... komen2 org umpama peminat2 kite.. heheh

    ReplyDelete
  14. yup! kalau ada orang komen entry kita rasa cam semangat je! :DD

    ReplyDelete
  15. seronok la..orang baca n3 kita,...ada jugaka orang baca,..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.