expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday, November 17, 2010

Mangsa Merapi perlukan ‘kamar asmara’

Renung-renungkanlah.....
antara bencana yang menimpa
dengan tuntutan fitrah semulajadi manusia.
*
*
*
*
*
JAKARTA: Selepas beberapa minggu hidup bersesak-sesak di pusat perlindungan sementara dengan bekalan dan minuman yang mencukupi, mangsa letupan Gunung Merapi kini amat memerlukan ‘kamar asmara.’
“Jika ada kamar asmara mungkin bagus,” kata pengantin baru, Ari Margareta, 18, kepada wartawan akhbar Republika.

Dia adalah antara ratusan ribu penduduk sekitar Merapi yang terpaksa tinggal di pusat perlindungan sementara, termasuk di sebuah stadium di Yogyakarta sejak Merapi meletup akhir Oktober lalu.
Kesesakan di pusat perlindungan sementara itu tidak memungkinkan mereka memenuhi tuntutan fitrah semula jadi manusia.

Pentadbir di bandar Yogyakarta masih memikirkan sama ada mahu membina ‘kamar asmara’, konsep yang pernah diketengahkan ketika daerah itu dilanda gempa bumi besar pada 2006. Petugas kumpulan sukarelawan tempatan yang membantu penduduk menangani trauma kejadian melalui pemulihan psikologi, Insan Nurrohman berkata, selain menyediakan bantuan makanan dan pakaian, ruang peribadi juga adalah keperluan asas yang perlu disediakan untuk mangsa yang sudah berkahwin.

Katanya, ia boleh dibina dalam bentuk khemah atau pondok kayu. Insan berkata, pengalaman selepas gempa bumi pada 2006 menunjukkan kamar berkenaan adalah selamat dan tidak menimbulkan masalah sosial. “Ada jadual dan tempoh masa yang ditetapkan untuk orang menggunakannya,” kata Insan.

Menurutnya, sesetengah penduduk berasa malu untuk meminta keperluan itu. - Agensi

sumber:mymetro 17/11/2010



2 comments:

  1. hehehe..no komen..agaga

    shoutbox tgh read only mode..sama cam shoutbox saya..arini nak gi beraya ke mana?

    ReplyDelete
  2. Tuntunta semulajadi badan manusia..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.