Monday, November 15, 2010

Pujilah diri sendiri

     

        Pernah dipuji?mesti kembang hidung kan.hehe...Kalau segan nak kembang hidung tu...kembang hati pun jadilah.Itu kalau orang pujilah.Kalau tak ada yang nak puji kita..haa...pujilah diri sendiri.Kenapa KM7 suruh puji diri sendiri ni?Sebab utamanya ialah sebagai perangsang kepada diri sendiri supaya kita lebih rajin dan bersemangat untuk bekerja atau apa-apa sajalah.Maklum sajalah,bagi orang-orang yang low profile ni,mesti hasil kerja atau kebolehan kita tu orang tak pandang.Kalau diri sendiri tak puji,siapa lagi kan...

      Sebut pasal puji-pujian ni,ada juga yang tak ikhlas memberi pujian.Hanya untuk menyedapkan hati pendengarnya saja.Jadi kalau ada orang yang selalu memberi pujian yang keterlaluan tu faham-fahamlah.. jangan perasan pula...Kadangkala orang macam ni jenis talam dua muka.Depan kita punyalah manis berkata-kata dengan pujian menggunung tinggi.Tapi di belakang kita...apa dia tak kata?

      Ada saranan supaya kita membuat sesuatu pekerjaan itu dengan ikhlas tanpa mengharapkan pujian.Betullah tu,tapi sebagai manusia biasa,kita perlukan motivasi diri juga.Puji-pujian juga boleh mendatangkan motivasi.Sebagai suami isteri,eloklah saling memberi pujian.Sebagai bos pula,sesekali tu pujilah orang bawahan juga.Yang kena puji pula,jangan sampai riak...tak baik tau!

      Jadi marilah kita puji diri sendiri...setuju tak?

3 comments:

izfanora said...

kadang pujian orang boleh memakan diri sendiri.. :) kena tahu sama ada orang memuji atau memerli..

pujian ke atas diri sendiri juga kena berpada.. jangan masuk bakul angkat sendiri sudah.. :P

penaberkala said...

setuju cikgu, nice entri

bg pandangan saya plak:
puji diri sendri takpe asalkan kita lbh bersemangat, bukannya asyik syok sendiri

puji dari org lain kena berhati-hati
kdg-kala org puji nak jatuhkan kita dlm senyap, tp ada yg gak yg ikhlas

konklusi, biarlah kita semua
"tak hidup dek puji, tak mati dek keji"

kita lbh tahu siapa kita yg sebenar
terima seadanya

g0m0k9enDek said...

kalu pasangan yg puji mmg kembang semangkuk! heheh