expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, June 24, 2011

Belajar atau bercinta di universiti?

Gambar hiasan Google
Dapat melanjutkan pelajaran ke IPT sama ada awam mahupun swasta menjadi kebanggaan semua.KM7 percaya semua yang diterima masuk ke IPT tu...mesti mendapat keputusan yang cemerlang semasa peringkat SPM,Matrikulasi,Asasi dan sebagainya.Persoalannya kenapa pelajar-pelajar ni tak mampu mengekalkan kecemerlangan mereka dalam peperiksaan di universiti?

Buktinya mengikut laporan Berita Harian Online 24/6/2011
Lebih 152,000 pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) bakal ditamatkan pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) berikutan keputusan peperiksaan mereka di bawah 2.0 mengikut Prestasi Nilai Gred (PNG).
Pengerusi PTPTN, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, jumlah pelajar yang ditamatkan pinjaman itu membabitkan pinjaman sebanyak RM632 juta. 

Sepatutnya pelajar-pelajar yang diterima masuk ke universiti ni belajar bersungguh-sungguh.Bukan sekadar pergi kuliah jer....Masa terluang tu rajin-rajinlah buat ulangkaji ker apa ker...Ini tidak...sebilangan mereka lebih suka menghabiskan masa lapang dengan berkepit dengan pasangan masing-masing.Kononnya sebagai sumber inspirasi dalam pelajaran.

KM7 percaya kalau seseorang itu betul-betul belajar di universiti, mustahil keputusan peperiksaan mereka seteruk itu...di bawah 2.0 PNG.Memang patutlah pinjaman PTPTN mereka ditamatkan sebagai pengajaran kepada pelajar-pelajar lain supaya menyedari tujuan mereka masuk ke universiti untuk belajar bukannya perkara-perkara lain.

5 comments:

  1. boleh bercinta tetapi kena pandai membahagikan masa...tetapi ramai yang gagal berbuat demikian..;)

    ReplyDelete
  2. APe pndapt cikgu bcintaa d bangku skolah..tp result exam diorng slalu mantain sy tngk=)

    ReplyDelete
  3. saya setuju dengan tindakan ptptn tu...seharusnya pelajar mengutamakan pelajaran dahulu...

    ReplyDelete
  4. salah satu faktor tu...malas pun yer...rasa konfiden pun yer...last2 macam tu lah keputusan periksa...memang boleh benar tindakan macam tu...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.