Tuesday, July 5, 2011

Apa istimewanya teksi?

Teksi Pakcik Google
Dah lama tak naik teksi ni.Maklumlah sejak ada kereta sendiri...takkan nak naik teksi pula kot.Dulu-dulu selalu juga naik teksi ni untuk ke bandar mahupun ke sekolah.

Kalau kat Kelantan ni teksi lebih dikenali dengan kereta sewa.Manakala teksi pula merujuk kepada beca.

Pengalaman menaiki teksi ni macam-macamlah kan.Masih ingat lagi kalau nak naik teksi...mesti pilih kereta yang baru-baru.Sebabnya kebanyakan teksi dulu-dulu boleh dikategorikan dah lanjut usia.Mungkin sebaya dengan pemandunya.Lagi satu...dulu-dulu tak banyak teksi yang ada pendingin hawa.

Paling tak best kalau dapat pemandu yang sangat peramah...letih nak menjawab soalan mereka.Kalau kita diam...mungkin ada penumpang lain yang peramah akan bersembang dengan pemandu tersebut.Maka jadilah sesi perbualan hebat...yang kadang-kadang membosankan kita,terutama kalau perkara yang dibincangkan itu isunya tidak menarik perhatian kita.

Tak menarik juga kalau ada dalam kalangan pemandu teksi mahupun penumpang yang lain merokok sepanjang perjalanan.Memanglah anda bayar tambang .....tapi asap rokok anda tu boleh  mengganggu kesihatan saya!Ada juga pemandu yang suka memainkan muzik yang kuat dalam teksi mereka.Lagu dangdut lagi tu!

Pasal tambang...tak pasti pula berapa tambang teksi sekarang ni bagi setiap 1 kilometer perjalanan.Agaknya tambang sekarang sudah tinggi berbanding 10 tahun yang lalu.

Hmm...kalau berpeluang...jom kita naik teksi.

4 comments:

intan.maisarah said...

kadang kadang
takut juga naik teksi
lagi lagi bila keseorangan

Azie Azman said...

kadang2 pemandu taxi terlebih ramah pun ade..
sampai rimas..huhu

Nizam Ijam said...

Saya pakai domain baru dan nak buat bloglist jom join ramai2
saya hilang bloglist sebelum nie...
Segmen Mudah-Jom Join Bloglist Nizam Ijam

Khairil said...

lama dah tak naik teksi...