Tuesday, August 25, 2015

Rumah di Malaysia mahal?

Sinar Harian 25/8/15

Meneliti beberapa laporan akhbar hari ini, saya tertarik dengan berita pasal harga kediaman di Malaysia yang dikatakan 'mahal' dan tidak mampu dimiliki. Macamanalah nasib generasi muda hari ini, tak mampu untuk memiliki kediaman sendiri. Sampai bila harus menyewa? Rumah atau kediaman sememangnya satu keperluan dalam hidup berkeluarga. Kalau tak mampu memiliki rumah sendiri, macam tak lengkaplah hidup berkeluarga.


Berita Harian 25/8/15

Empat negeri yang mengalami krisis teruk kediaman mampu milik ialah Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Terengganu dan Sabah. Pelbagai faktor telah menyumbang kepada kenaikan harga kediaman ini, termasuklah kenaikan harga tanah. Nampaknya orang yang kaya raya saja yang mampu beli rumah. Bagi yang tak mampu, terpaksa menyewa sahaja. Kesannya, yang kaya bertambah kaya, yang susah...terus susah.

Semoga ada penyelesaiannya, agar rakyat di bumi tercinta ini turut mampu mendiami kediaman mereka sendiri. Bukan sekadar menjadi penyewa atau penonton rumah-rumah mewah sekitar mereka saja. 


4 comments:

beat said...

sapa punya keja? PBT?pemaju?

NUR CAHAYA said...

sekarang ni, semua kaki lipat jer bermaharaja lela

sukasukitulisblog said...

mahal sgt...area umah suki dah rm2 juta ke atas emmm

Tuan Nurul Ain Tuan Ismail said...

Sedih.. Nama je orang Malaysia tapi nak beli rumah memang tak mampu. Padahal rumah mahal tu rumah biasa2 je pun..


Anak kerap sakit? BAGAIMANA TINGKATKAN ANTIBODI ANAK