expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, September 11, 2009

Puasa dan raya di Miri

Coretan ringkas ini,sebagai kenangan berpuasa di rantau orang.Aku mula posting ke Miri pada 1998.Beberapa hari selepas posting,masuklah bulan puasa.adusss....dahlah berjauhan dengan keluarga, banyaklah kena berdikari sempena bulan puasa ni....tak kisahlah,pasal sebelum ni pun dah biasa berpuasa tempat orang, cuma kat sini lain la sikit.Maklumlah...muslim tak ramai.kadang2 keliru juga tengok anak murid yang tak berpuasa....rupa2nya non muslim.
Bersahur dan berbuka,ala kadar jer...masa tu duk sorang2 jer satu rumah.Aku tinggal kat RPR Batu 6...jalan dari Lutong ke bandar Miri.Pasal berbuka...tak kisah sangat,banyak pasar Ramadhan.Bersahur? kadang2 jer.tu pun kalau rajin.Biasanya bersahur dulu sebelum tidur....(amalan yang tak baik ni).
Solat Tarawikh...best juga,pasal rumah dekat juga dengan masjid Lutong.
Tibanya hari raya...huhuhu first time aku raya aidilfitri di rantau orang......sedih juga time solat raya tu.Tapi lepas tu alamak..meriah betul raya kat sana,seminggu tak habis lagi....senang cerita puasa sebulan,raya pun sebulan juga.hehehe.Aku paling tak boleh lupa,kek lapis Sarawak.hmmm sedapnya...(bilalah boleh rasa lagi).apapun...semuanya kini hanya tinggal kenangan.

1 comment:

  1. 1998, saya juga melaluinya juga. pertama kali berhari raya tanpa keluarga di sisi kerana berkerja.satu pengalaman yang tak mungkin dapat di lupakan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.