Friday, November 13, 2009

Siapa yang bersalah?

Kali ini saya ingin berkongsi cerita benar, yang diceritakan oleh seseorang kepada saya.Saya namakan saja cik X.Cik X ini seorang graduan universiti tempatan.Kerja yang setaraf dengan kelulusan agak sukar,maka dia bekerja di sebuah kedai top up dan aksesori telefon dengan gaji yang dijanjikan cuma RM 350 sebulan.Kerja 2 syif.Kalau syif malam, habis pukul 10.30 malam.
Itu takpelah lagi, katanya saja2 nak penuhkan masa, bosan juga terperap kat rumah.

Satu hari datanglah seorang pelanggan yang berurusan di kedai itu dan memberikan wang RM 100 untuk membeli aksesori telefon.Pada masa tu,cik X ada bersama seorang lagi pembantu kedai. Urusan selesai.Esoknya,pemilik kedai mendapati wang RM 100 itu palsu.Marah sakanlah bos kedai tu.Biasalah,pekerja2nya lah yang kena 'sound' sebab tak berhati-hati terima wang daripada pelanggan.Yang cik X geram sangat, kat kedai tu bukannya ada alat untuk mengesan wang yang diterima itu palsu ker tidak.Mereka pun bukan biasa sangat dengan wang RM 100 ni.

Disebabkan kejadian itu, 3 orang pekerja kedai itu termasuklah cik X kena bayar RM 30 seorang kepada bos mereka dengan cara potongan gaji.Kononnya sebagai denda atau hukuman.Ish...geram betul saya mendengarnya.Cik x pun mengambil keputusan untu berhenti kerja.Kalau dikira hari,cik X bekerja penuh 24 hari dalam bulan itu,tapi dibayar gaji tak sampai pun RM 300.Saya rasa mamat bangla yang kerja kat negara kita di stesen minyak lagi banyak gajinya.Kalau macam ni, macamanalah nak menggalakkan rakyat kita bekerja.Patutlah kedai tu sentiasa bertukar pekerjanya.Memang majikan ni nak cepat kaya agaknya.

2 comments:

Anonymous said...

kasihan sungguh kat cik x tu ya.... tak patut dia kena denda sebab bukan salah diakan. Tapi siapa ci x ni ya...? rasa-rasa macam tahu je....

Muhammad-al-Fateh said...

pemuda harapan bangsa...