expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, February 22, 2010

Kecemerlangan sukan tuntut sokongan ibu bapa

KETIKA Kementerian Pelajaran bercadang untuk merombak dan menstruktur semula kurikulum sukan peringkat sekolah rendah dan menengah dalam usaha mengembalikan kegemilangan sukan di negara ini seperti disarankan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin, mungkin elok juga dikaji beberapa pendekatan yang diguna pakai di negara lain. Di Australia misalnya, mewajibkan sukan dan pendidikan jasmani diterapkan ke dalam kurikulum sekolah dan ia didapati berjaya termasuk kaedah enam subjek dihadkan untuk pelajar menengahnya bagi memasuki universiti. Malah, di Australia kebanyakan sekolah menengah berkongsi kos prasarana sukan dengan universiti berdekatan, menyebabkan bebanan perbelanjaan berkurangan dan ini juga boleh kita laksanakan. Misalnya, beberapa sekolah rendah atau menengah yang berdekatan dengan kampus induk atau kampus cawangan mana-mana institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara kita, boleh mengguna pakai kaedah sama, sekurang-kurangnya bagi menampung kos perbelanjaan prasarana sukan. Kita tahu, ada sekolah yang tidak mempunyai kemudahan sukan tertentu dan di kampus itu, pelajarnya boleh memanfaatkan kemudahan berkenaan. Bagaimanapun, tidak semua universiti di negara kita ini mempunyai kemudahan sukan yang lengkap berikutan sukan bukanlah dijadikan keutamaan.

Oleh itu, kita mengalu-alukan cadangan Muhyiddin kelmarin untuk Kementerian Pelajaran merombak dan menstruktur semula kurikulum sukan peringkat sekolah rendah dan menengah berikutan dalam tempoh 20 tahun kebelakangan ini, aktiviti sukan sekolah seolah-olah dipinggirkan, sering terkebelakang berbanding aktiviti lain sekali gus menenggelamkan kegemilangan sukan yang pernah menjadi kebanggaan pelajar. Berikutan itu, semua aktiviti dan kalendar sukan peringkat sekolah akan disusun semula supaya lebih teratur dan padat dengan pelbagai program pembangunan peringkat akar umbi. Antara pendekatan yang akan diberi perhatian khas dalam mencapai matlamat itu ialah mengasingkan sukan daripada kokurikulum lain serta melantik pegawai khusus menjaga pembangunan sukan sekolah. Kita percaya langkah itu berada di landasan betul kerana kegemilangan sukan seharusnya bermula di peringkat awal bagi melahirkan pelapis pelbagai jenis sukan untuk negara pada masa akan datang. Kita sedar baru-baru ini ramai kecewa apabila Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) menggugurkan 24 acara sukan dalam kalendar tahunan 2010 tetapi Kementerian Pelajaran mengumumkan peruntukan RM89 juta bagi mengembalikan semula acara berkenaan. Satu lagi permasalahan pada peringkat sekolah ialah ketiadaan jurulatih sukan dan kebanyakannya adalah guru biasa yang ditugaskan membimbing pelajar dalam pelbagai jenis sukan. Aspek ini juga perlu difikirkan oleh kementerian. Bagaimanapun, satu lagi aspek ialah kesediaan ibu bapa untuk menerima perubahan itu nanti, kerana ramai ibu bapa pasti mahukan anak mereka menumpukan perhatian untuk kecemerlangan akademik. Apa yang perlu dilakukan oleh kementerian ketika merombak semula kurikulum ialah supaya acara sukan untuk murid diadakan tanpa menjejas kelas akademik mereka.


Sumber:Berita Harian 22 Februari 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.