expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday, February 24, 2010

Cuepacs perlu cari kaedah imbangi kakitangan awam

WANITA mulai mendominasi sektor awam. Itulah kebimbangan Cuepacs seperti didedahkan Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd Zin yang mendakwa sesetengah bidang seperti perguruan, nisbah peratus kakitangan wanita dan lelaki ialah 70:30. Keadaan ini berlaku ketika kerajaan berusaha mencapai sasaran minimum 30 peratus wanita dalam sektor itu. Antara yang dipersalahkan Cuepacs berikutan keadaan ini ialah sistem pengambilan menerusi komputer yang menyebabkan lelaki tersingkir pada saringan pertama lagi. Pastinya alasan kebimbangan yang diberikan Cuepacs itu mengundang reaksi yang pelbagai. Datuk Seri Najib Razak sendiri menegaskan soal jantina tidak penting, yang penting sekali ialah hasil dan pencapaian perkhidmatan awam. Perdana Menteri juga tidak hairan wanita menjadi bilangan terbesar bagi pengambilan baru ke perkhidmatan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD), dalam jangka waktu terdekat, jika trend lebih ramai wanita masuk universiti berterusan. Malah Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengulas isu sama menyatakan dasar kerajaan memperuntukkan hanya 30 peratus jawatan pembuat keputusan kepada wanita hanyalah suatu 'garis panduan'. Ini tentunya bermakna jumlah itu mungkin lebih jika ia berdasarkan kepada merit dan keupayaan golongan hawa itu. Mungkin apa yang perlu difikirkan Cuepacs ketika ini ialah bagaimana mahu mengelak keadaan seperti ini terus berlaku jika lebih 65 peratus pelajar di institusi pengajian tinggi bukan saja wanita, malah mereka juga cemerlang dalam bidang yang diambil masing-masing. Selain itu, Cuepacs juga perlu mencari sebab dan lebih bimbang dengan 'kehilangan' penjawat awam lelaki. Ke manakah sebenarnya mereka ini?

Di sinilah tanggungjawab Cuepacs yang menjaga kebajikan kakitangan sektor awam itu. Mereka perlu membantu mencipta penyelesaian bagi mewujudkan kembali keseimbangan jantina dalam sektor awam dan bukan mempertikaikan kelayakan dan kewibawaan wanita yang sudah terbukti setakat ini mampu melakukannya. Bagi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan agensi kerajaan lain, mungkin antara inisiatif yang boleh diambil ialah menawarkan biasiswa bagi bidang yang boleh 'menggilap potensi penjawat awam' di kalangan pelajar lelaki tanpa menindas atau menafikan hak pelajar perempuan. Tujuannya, melahirkan graduan menjadi penjawat awam lelaki yang mampu memenuhi keperluan sektor awam. Selain itu, kajian juga perlu dilakukan bagaimana untuk mengimbangi jumlah pelajar lelaki di IPT, terutama IPTA. Kegusaran mengenai kekurangan pelajar lelaki di IPT sebenarnya sudah disuarakan bertahun lalu, tetapi nampaknya trend itu bukan semakin mengecil, malah jumlah pelajar wanita di IPT terutama IPTA semakin melebar. Sebaliknya, pelajar lelaki dikatakan lebih bertumpu untuk memasuki institusi yang menawarkan kursus teknikal seperti yang ditawarkan politeknik. Apakah mereka ini berpotensi untuk mendapat pekerjaan dalam sektor awam. Dalam menuju matlamat mencapai negara maju, jangan jadikan gender sebagai penghalang, sebaliknya sama ada lelaki atau wanita perlu saling bergandingan bagi mencapai kejayaan itu.

Berita Harian 24 Februari 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.