expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, February 25, 2010

Transformasi pendidikan lahir pelajar berbakat, kebijaksanaan akademik

TRANSFORMASI pendidikan seharusnya berterusan supaya sistem pendidikan negara sentiasa relevan dengan keperluan semasa. Kerajaan ada ketangkasan untuk melakukan transformasi kurikulum itu yang kini semakin fokus kepada murid. Kurikulum itu menerap dan menyuburkan budaya berfikir kreatif selain inovatif dalam proses pengajaran serta pembelajaran yang lebih ringkas tetapi mapan. Sambil menyatakan Kementerian Pelajaran akan melaksanakan transformasi kurikulum sekolah yang menjurus kepada aspek penerokaan ilmu secara mendalam melalui pembelajaran yang lebih menyeronokkan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mahu dominasi guru dalam bilik darjah dikongsi dengan mewujudkan lebih banyak sesi interaksi antara murid, guru dan rakan sekelas. Fokus kurikulum itu bukan lagi terlalu menekankan kepada keputusan peperiksaan kerana orientasi itu akan membantutkan bakat murid. Sekolah mesti dijadikan inkubator atau kilang yang mengeluarkan murid berbakat termasuk memiliki kreativiti dan skil yang dipupuk melalui kurikulum baru itu selain memiliki kebijaksanaan akademik. Unsur memupuk kecintaan pada alam juga perlu diterapkan dalam kurikulum baru itu kerana teknologi hijau adalah teras industri akan datang. Tidak mustahil kegiatan pertanian boleh diperkenalkan semula kepada semua murid kerana bidang itu adalah sektor tonggak sesebuah negara. Perkembangan semasa juga menuntut murid didedahkan dengan sejarah negara melalui sukatan pelajaran yang bersesuaian dengan usia mereka.

Beberapa hari lalu, Timbalan Perdana Menteri turut mengumumkan transformasi terhadap kurikulum sukan sekolah rendah dan menengah dalam usaha mengembalikan kegemilangan sukan negara. Malah, jauh lebih penting ialah sukan akan mempromosikan persefahaman, persahabatan, kerjasama dan perkongsian emosi sesama murid yang majmuk untuk dibawa ke dalam kehidupan mereka akan datang. Apabila ada transformasi pada kurikulum pendidikan dan sukan di sekolah maka jangan abaikan tuntutan supaya inti pati kegiatan kokurikulum juga diberi nafas serta pendekatan baru. Kegiatan kokurikulum akan memupuk disiplin, taat setia, kepemimpinan, perpaduan dan sesetengahnya memperkukuhkan lagi imaginasi serta daya usaha seseorang pelajar dalam menggapai matlamat kerjaya masa depan mereka. Untuk mencapai matlamat itu, kerajaan wajar memastikan semua keperluan sokongan membabitkan guru, sistem pengurusan sekolah dan murid yang baru selain logistik seperti makmal, alat bantuan mengajar serta aplikasi komputer yang mesti disediakan secara drastik dan menyeluruh. Ini penting supaya tiada murid melalui proses pengajaran dan pembelajaran secara tidak sempurna. Kesinambungan daripada itu, kerajaan juga wajar melihat keperluan sistem pendidikan peringkat tinggi. Ada sesetengah subjek atau kursus tidak relevan selain tidak memberi penekanan untuk melahirkan tenaga kerja yang benar-benar diperlukan negara sejajar perkembangan global. Jelaslah, transformasi mesti dilaksanakan dalam sistem pendidikan pada semua peringkat yang akan membantu kerajaan dalam memacu negara serta rakyat ke arah mencapai Wawasan 2020.

Sumber:Berita Harian 25 Februari 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.