expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday, March 2, 2010

Kerajaan usah tunduk protes isu kotak ikan

IKAN, sumber protein paling murah dan mudah didapati oleh pengguna kini diseret dalam polemik berhubung penguatkuasaan Kotak Ikan Berinsulasi Bergred Makanan. Penggunaan kotak baru bagi semua ikan import bermula semalam itu mendorong Persatuan Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia menghentikan import ikan. Tindakan itu dikhuatiri menyebabkan bekalan ikan merosot, sekali gus menaikkan harga ikan dijangka sehingga 10 peratus dalam masa terdekat. Jika masalah ikan pun 'dipolitikkan' pengguna juga yang menerima kesannya. Justeru, jalan penyelesaian mesti dicari segera. Jangan biarkan pengguna menanggung kos yang membebankan. Harga ikan di pasaran sepatutnya lebih rendah sekurang-kurangnya 10 peratus jika tidak wujud 'polemik dan pertelagahan' ini. Apabila arahan penggunaan kotak berinsulasi untuk ikan import kali pertama dikeluarkan pada 2006 maka tempoh lebih tiga tahun menjelang penguatkuasaannya semalam adalah mencukupi untuk Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan persatuan menyelesaikan isu itu. Tempoh arahan itu boleh dianggap sebagai tempoh notis untuk pengimport bersedia dengan keperluan dan prosedur baru ditetapkan kerajaan. Di kebanyakan negara, penggunaan kotak berinsulasi sudah lama dikuatkuasakan. Ia ada kaitan rapat dengan soal mutu ikan supaya tidak merosot sepanjang tempoh perjalanan dari pangkalan sehingga ke tangan pengguna. Penguatkuasaan itu juga membawa maksud supaya penggunaan bahan pengawet yang memberi kesan negatif kepada kesihatan pengguna, dikurangkan. Dari sudut lebih kritikal, pemasangan mikrocip pada kotak itu penting ketika kerajaan dalam usaha meningkatkan tahap keselamatan di semua pintu masuk dan pelabuhan. Dengan ada mikrocip, penyeludupan apa juga bentuk bahan berbahaya seperti senjata api, dadah dan lain-lain, lebih mudah dikesani. Transformasi dalam skop mengawal pengimportan ikan dan makanan laut lain ini juga untuk mengurangkan persepsi rasuah terhadap Jabatan Kastam dan Imigresen selain meningkatkan keberkesanan tugasan jabatan berkenaan.

Sikap persatuan yang berkeras tidak menguntungkan atau memenangkan mana-mana pihak. Yang jadi mangsa adalah pengguna. Apabila LKIM mengambil inisiatif awal menambah import ikan sejuk beku untuk mengimbangi bekalan di pasaran maka itu antara alternatif bijak dan tepat. Tetapi tindakan LKIM itu sudah memberi mesej jelas kepada persatuan supaya sedar bahawa tanpa mereka, pengguna masih boleh memperoleh bekalan ikan mencukupi pada harga berpatutan. Memetik falsafah atau pendirian seorang ahli perniagaan yang berkata: "...Pemimpin berkaliber membuat keputusan tepat walaupun kadang kala perlu menonjolkan sifat diktator, tetapi pemimpin yang lemah diperintah oleh jawatankuasa atau mereka yang memerintah di sekelilingnya." Mungkin falsafah ini boleh dikaitkan dengan maksud bahawa Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani tidak perlu tunduk kepada mana-mana tekanan ketika kerajaan dalam proses menambah baik kaedah, prosedur atau pengurusan pentadbirannya untuk kepentingan serta kesejahteraan rakyat seluruhnya.

Berita Harian:2 Mac 2010

1 comment:

  1. Salam Kembara Minda..

    Kerajaan sedang mengalami keadaan 'ditelan mati anak, diluah mati bapak'..

    Nak bertegas tak boleh, tak tegas pun tak boleh.. Saya berasa risau dengan politik tanah air yang kian meruncing.. semua hal nak dipolitikkan..

    Mungkin rancangan fitnah Al-Masih Dajjal dah sampai ke Malaysia (dengan mencampuri politik sesebuah negara).. Nauzubillah.

    TQ..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.