expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday, March 27, 2010

Majikan dituntut bersikap nasionalis, utama anak watan

KADAR gaji kakitangan sektor swasta sukar dikawal. Tiada skim gaji khusus untuk dikuatkuasakan dan dipatuhi majikan. Sebaliknya, ia lebih banyak dipengaruhi kuasa pasaran yang berasaskan permintaan dan bekalan. Tetapi dengan membiarkan kuasa pasaran menentukan keadaan maka kadar gaji akan kekal berada pada tahap rendah atau sukar ditingkatkan. Ini pastinya tidak sesuai untuk pekerja di kalangan warga tempatan yang perlu membiayai pelbagai kos untuk menyara kehidupan.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, meminta majikan menimbangkan tawaran gaji lebih menarik untuk pekerja tempatan. Saranan itu berikutan aduan diterima kerajaan mengenai gaji yang ditawarkan tidak memadai untuk menarik minat pekerja tempatan bekerja. Sejauh mana kerajaan khususnya melalui Kementerian Sumber Manusia boleh campur tangan dalam isu gaji sektor swasta? Dengan usaha meneliti semua dan meminda Akta Pekerja 1955, maka ada sudut tertentu yang membolehkan kerajaan campur tangan. Contohnya, meneliti semula soal kebajikan serta usaha meningkatkan produktiviti pekerja selain dari segi imbuhan dan faedah, mahupun menetapkan skim pembelajaran berterusan ketika dalam perkhidmatan. Kalau kadar gaji tidak boleh dinaikkan secara drastik, majikan masih boleh memilih dengan meningkatkan sumbangan dalam soal kebajikan, perubatan dan bayaran kerja lebih masa atau menambah kadar caruman dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Ada 17.6 juta rakyat Malaysia yang termasuk dalam kelompok mampu bekerja (15 hingga 65 tahun) di pasaran. Tetapi ada 387,210 orang mendaftar dengan Pusat JobsMalaysia (JCM) untuk mencari kerja. Ini bukan angka yang kecil. Jumlah ini sebahagiannya mungkin kalangan pencari kerja yang sedang bekerja, tetapi menerima gaji yang tidak memadai. Justeru, majikan dituntut bersikap nasionalis dengan mengambil lebih ramai pekerja tempatan. Mereka mesti ada kesedaran bahawa kek ekonomi dan kemakmuran itu lebih baik dikongsi atau dinikmati anak watan sendiri. Majikan pun tahu kesan kebergantungan dari segi sosioekonomi, mahupun pengaliran keluar wang dan kemahiran apabila sebahagian peluang kerja dalam negara ini diisi pekerja asing. Apabila pekerja tempatan diketepikan semata-mata kerana majikan enggan membayar gaji lebih kepada mereka, akhirnya keseluruhan komuniti industri akan rugi dalam tempoh jangka panjang. Contoh, Indonesia kini menjadi pesaing utama Malaysia dalam sektor perladangan kelapa sawit. Penggerak sektor itu di republik berkenaan sebenarnya rata-rata pernah bekerja di ladang negara ini. Mereka mengaut pengalaman, kemahiran dan gaji di sini tanpa sebarang kos dikenakan, tetapi akhirnya mereka menjadi ancaman kepada kita apabila menjadi tulang belakang industri sama di negara asal mereka. Sama juga halnya masalah pembantu rumah yang rata-rata adalah warga asing. Tetapi jika ada skim latihan khusus dan tawaran gaji menarik, tidak mustahil pembantu rumah pada masa depan adalah kalangan wanita tempatan. Mungkin kita boleh menimba sedikit konsep ‘juche’ yang menyuburkan semangat berdikari dan mandiri daripada kebergantungan kepada orang lain.

Berita Harian:27 Mac 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.