expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday, March 20, 2010

Syor potongan cukai galak majikan buka pusat jagaan harian

MASALAH pembantu rumah seperti lari dari rumah, melayan kerenah mereka, sukar mencari pengganti dan tindak tanduk agensi pembantu rumah, boleh ditangani jika semua pihak, terutama agensi kerajaan dan majikan sektor swasta mewujudkan pusat jagaan harian untuk kanak-kanak. Separuh daripada masalah yang berbangkit itu selesai jika pusat seumpama itu dapat diwujudkan dalam persekitaran tempat bekerja. Ia turut menyelesaikan pelbagai masalah seperti pekerja terpaksa mengambil cuti atau cuti kecemasan gara-gara sukar mendapat orang gaji atau orang gaji melarikan diri. Masalah tidak datang bekerja gara-gara orang gaji itu, tidak timbul lagi jika ada pusat jagaan harian di tempat kerja. Kita bersetuju dengan saranan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, kelmarin supaya diwujudkan pusat jagaan kanak-kanak di pejabat bagi kemudahan ibu bapa. Cadangan itu dibuat berikutan banyak kes penganiayaan kanak-kanak disebabkan masalah tekanan perasaan. Kita akui banyak badan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat korporat sudah mewujudkan pusat jagaan seumpamanya, tetapi masih banyak yang belum berbuat demikian. Dengan adanya pusat seumpama itu di tempat kerja, ibu atau bapa boleh menjenguk anak mereka pada waktu rehat atau petang dan ini juga akan menjalin kemesraan antara keluarga bagi membentuk masyarakat penyayang selain jaminan keselamatan kepada anak itu yang diawasi dengan baik oleh penjaga terlatih di tempat kerja.

Langkah majikan membuka taman asuhan kanak-kanak (Taska) juga akhirnya akan mengurangkan jumlah orang gaji rakyat asing di negara kita. Sesetengah pekerja tiada pilihan dan terpaksa mencari orang gaji kerana suami isteri bekerja. Dengan adanya pusat jagaan harian kanak-kanak, suami isteri yang bekerja tidak perlu lagi mencari orang gaji. Jika pun mengambil pembantu rumah, ia mungkin untuk tujuan mengemas rumah, membasuh kain, memasak dan sebagainya. Hari ini, majoriti pekerja di negara ini memerlukan khidmat pembantu rumah untuk menjaga anak mereka. Kita berharap pihak berkuasa mengambil langkah jangka panjang dengan mengubah cara penjagaan anak yang sebelum ini diambil alih oleh pembantu rumah dengan kaedah lebih baik dan terurus. Sehingga sekarang kira-kira 300,000 rakyat mengambil pembantu rumah dan hanya dua peratus menghantar anak ke pusat penjagaan. Jika perlu, kerajaan mewajibkan majikan membuka pusat penjagaan kanak-kanak, tetapi dengan konsep serta bentuk pengurusan lebih sistematik dan harga berpatutan sebagai langkah jangka panjang bagi mengelak kebergantungan kepada pembantu asing atau kes berbangkit seperti penderaan. Misalnya, kerajaan boleh memberi subsidi pengecualian cukai sekurang-kurangnya dua kali ganda untuk menggalakkan individu atau syarikat menubuhkan pusat jagaan kanak-kanak.

Berita Harian:20 Mac 2010

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.