Sunday, August 1, 2010

Merak: Cantik @ Sombong?

"Cantik bak Merak di kayangan"
Kita biasa dengar ungkapan tersebut
tetapi betul ker Merak tu cantik?
atau burung yang sombong dan megah dengan kelebihannya?
KM7 rasa, memang betullah Merak ni cantik
tegoklah sayap dan tubuhnya diselubungi bulu pelepah yang indah.
Merak atau nama sainsnya Pavo Cristatus,biasanya
akan membuka sayapnya itu pada masa-masa tertentu
sahaja.Bertuahlah anda sekiranya berpeluang melihatnya.


Nama Inggeris bagi Merak ini ialah Indian Peafowl
KM7 merakamkan gambar Merak ini sewaktu
bercuti di salah sebuah Resort di Kelantan.
Baru-baru ini KM7 terbaca dalam sebuah akhbar
ada pereka fesyen mereka gaun pengantin
menggunakan bulu pelepah Merak.
Wah..tentu mahal harganya.
Sanggupkah anda memakainya?

9 comments:

Fakhrur Razi berkata said...

owhhh baru paham
hahaha btol gak
mmg cantik, sombong tu wAllahualam xD

KM7 said...

To:Fakhrur Razi
betul tu...sombong ker tidak...soal hati masing2.Burung ni pun ada perasaan ker?heheh

OMEy said...

cantik2..tpi boleh x nak peluk burung comel ni hiksss

Siti said...

tak penah tgk merak depan mata.. hehe.. merak cantik tp org kate jgn ikut perangai merak. yeke? kesian merak dipersalahkan. huhu

KM7 said...

To:Omey
peluk ler kalau sampai tangan.heheh

To: Siti
merak ok jer...manusia jer yg buat tafsiran sendiri

hani said...

cantik..bukan sombong takut je..sbb dia cantik..nanti orang tangkap..he3

S..U..D..@..I..S said...

cantik ciptaan Allah...kagum

KM7 said...

To: hani
susah jg klu cantik kan..ada jer yg nak tangkap...

To: S..U..D..@..I..S
alhamdulillah..semua adalah kurnianNYa

diraja22 said...

mmg sempurna mahluk ciptaan illahi..