Sunday, October 31, 2010

Tiba-tiba........(jom mengarang)

Salam semua.
1.   KM7 ingin mengajak anda menunjukkan kreativiti mengarang...(alahai...macam buat karangan kat sekolah lah pula).Ish..takde lah macam tu..simple jer ni.

2.   Saja-sajalah kan untuk menghilang stress ber'blogwalking'  tu.

3.   Hadiah?...ini bab yang payah nak jawab.hehe...senang cerita,takde hadiah..(mesti ada yang tak mahu join tu)Tapi KM7 rasa mesti ada kalangan blogger yang nak join bukan sebab hadiah kan!!Yang nak hadiah, nanti KM7 buat contest yang lain.

4.   Sebagai penghargaan,KM7 akan memilih 3 penulis yang kreatif,dan blog mereka akan di link kan dengan blog Kembara minda 7(dalam list Coretan terkini pengembara).Pastu KM7 akan buat entry khas untuk pemenang tu.lagi,KM7 akan jadi follower anda..

5.   Syarat?takde syarat khusus...anda cuma menulis dalam ruangan komen tu jer.Tak banyak...dalam beberapa ayat saja.jangan panjang-panjang,takut tak sempat nak baca.Penting...sila guna Bahasa Melayu yang betul.Tarikh tutup...pukul 12.00 malam ini (31/10/2010).Pemenang akan diumumkan esok,Isnin pukul 5.30 petang.(1/11/2010)

Ok...tugasannya.....(macam arahan kat pelajar pula...hehe sorry...dah terbiasa...).Anda perlu menyambung cerita di bawah ini saja.....

Sekembalinya aku dari dewan kuliah pada malam itu,aku dapati lampu bilik masih menyala.Hmmm belum tidur lagi rupanya teman sebilikku ini.Setelah meletakkan beg ke meja,aku menjeling ke arah katil teman sebilikku itu.eh...ke mana pula dia ni?tak ada pun di atas katil.Biasanya kalau dia keluar,mesti dipadamkan semua lampu bilik terlebih dahulu.Hmmm tak apalah,lupalah tu.Sedang aku bersiap-siap untuk mandi,tiba-tiba..........................

Sila sambung cerita tersebut.....selamat mengarang.

17 comments:

L@g3nd@ buD@k N@k@L said...

wahhh...menarik ni cikgu..
nakal nk cuba laa
keh2

diana said...

tiba-tiba....er..er...saya tak pandai mengarang la..
merepek saya pandai la...
hehehe...

diana said...

tiba-tiba....er..er...saya tak pandai mengarang la..
merepek saya pandai la...
hehehe...

si biskut said...

...pintu bilik terbuka sendiri.Aku perhatikan dengan penuh debaran sehingga pintu itu tertutup dan yang menhairankan aku tidak ada kelibat seseorang di situ.Mahu mengatakan angin yang membukanya angin rasanya tidak ada..
Lagi mengejutkan aku dan meyeramkan aku bila kedengaran bunyi tapak kaki yang semakin menghampiri aku.Uh,betapa hatiku berdebar-debar..peluh mula keluar.Aku mula tak betah bila sekali lagi aku macam kena serangan jantung selepas bahu ku dipaut dan...dan ada suara yang amat kukenali sangat-sangat...Suara teman sebilikku...
Jelas dia bersuara dan memberitahuku dengan nada yang agak cemas...
"Man,ini aku Saiful.Kau kena percaya aku telah menjadi Hollowman..".

izfanora said...

... aku merasakan ada seseorang yang sedang memerhatikan aku. Dalam hati berkata-kata,

'nak tengok belakang cam seram pula'.

Aku buat tak tahu. Beristighfar panjang dalam hati, sambil memikirkan benda lain. Kenapalah budak nie keluar tak ajak aku. Merungut aku dalam hati.

Aku menuju ke tempat aku menyimpan barang-barang mandianku. Mataku asyik menjeling ke belakang sambil berjalan.

Tanganku mencapai barang mandianku. Sebelum sempat aku mencapai, tanganku dicapai seseorang.

'Ya Allah.. Apa kau buat kat sini Reen? Kau buat aku takut saja'.

'Kau yang buat aku takut. Masuk tak bagi salam. Tiba-tiba ada kat meja tu. Aku baru nak ambil berus gigi, nak cuci muka sebelum tidur'.


>>saya join.. macam tahu-tahu saja saya suka mengarang..<<

Siti said...

Tiba-tiba aku disergah dari belakang. "Opocot mak kau!" Aku melatah. Rupa-rupanya teman sebilikku itu yang cuba mengusikku. "Isy,apalah kau ni. Nasib baik aku tak mati terkena serangan sakit jantung tahu? Kalau tak... " . " Kalau tak, esok keluar berita muka depan surat khabar yang bertajuk seorang siswi meninggal dunia gara-gara kawannya. Itu ke kau nak cakap? Aku sudah tahu ayat kau. " Balas temanku tadi sambil ketawa berdekah-dekah.

"Hah, kau ni dari mana? Tiba-tiba je muncul macam hantu," tanyaku pula. "Aku dari bilik sebelah, bosan tinggal dalam bilik seorang diri tunggu kau pulang." Balasnya. "Sudahlah, aku mahu mandi dulu ni. Nanti kita berbual lagi." Belum sempat dia menjawap apa-apa, aku sudah sampai di depan kamar mandi. Dari jauh aku terdengar sayup-sayup suaranya memanggil aku. Hatiku mendengus sambil menggelengkan kepala, "Takut tinggal seorang dalam bilik lah tu."

Tiba-tiba......

Kedebukk! Bunyi sesuatu terjatuh. "Aduh, sakitnya." Aku mengerang kesakitan sambil membersihkan pakaianku. Lalu muncul teman bilikku tadi sambil berkata, "Itulah kau, aku tak sempat nak cakap tadi. Paip dalam bilik air ini bocor. Jadi, aku nak pesan kat kau supaya berhati-hati sebab lantai licin. Tapi kau sudah pergi dulu. Marilah sini aku bantu kau bangun."

Maka, terpaksalah aku mendengar bebelan temanku itu sampai aku tertidur. Keesokkan harinya, semua kawan-kawanku tahu mengenai kejadian aku terjatuh malam tadi. Dan kejadian itu telah menjadi bahan ketawa mereka.

p/s: Saya join jugak ni. ;)

Scarlett O'Hara said...

...aku terhidu bau harum bunga melur.Bulu romaku berdiri.Ramai memberitahuku bahawa bilik yang ku huni ini berhantu.Ku toleh ke kanan dan ku lihat, sesuatu sedang berdiri di hadapan almari.Meskipun lampu terpasang, aku tak dapat melihatnya dengan jelas kerana terlindung dek pintu almari yang separuh terbuka.Hanya rambut panjang berayun-ayun dengan bau melur yang makin menusuk hidung.Perlahan-lahan ku hampiri almari itu dan ku buka luas pintunya. "Ya Allah!" aku terjelepuk kaku.
"Kenapa kau ni?Macam nampak hantu je?"
"MasyaAllah!Mati hidup balik aku ingat hantu.Kenapa kau lepas rambut kau yang panjang macam pontianak tu?... dan yang wangi semacam tu dari mana datangnya?"soalku bertalu-talu
"Laaa... aku tengah lumur minyak rambut yang nenek aku buat nilah.Bau wangi tu bau minyak rambut akulah....."
Aku tak terkata apa kerana malu menyangka kawanku pontianak....
Sementara itu kawanku ketawa tak henti-henti.

KM7 said...

wah....semua kreatif ni...
takpe,....kita tunggu sampai habis masa..pastu tahu lah coretan siapa yg paling best.

oh ya,bg yg nak tahu jumlah words..terpulanglah kpd anda..cuma jgn panjang sangat.

anyway,TQ kerana menyertai.

krole said...

tiba-tiba aku teringat akan peristiwa petang tadi,aku terlihat rakan sebilikku balik dalam keadaan kelam-kabut dan melalui air mukanya aku rasa mesti ada sesuatu yang tidak kena terjadi kepadanya.risau juga aku dibuatnya namun aku cuba memujuk hati ini agar tidak berfikir perkara yang bukan-bukan terhadapnya.Aku pun masuk ke bilik air namun sebelum aku sempat menutup pintu lampu bilik aku terpadam sendiri,terus lain fikiranku,mulalah dalam fikiran ini teringat akan cerita-cerita hantu yang selalu diceritakan oleh rakan sebilikku yang mengatakan dia sering ternampak lembaga wanita berlegar-legar ditengah-tengah bilik kami,dengan hati yang takut aku keluar dari bilik air dan cuba mencari suis untuk menghidupkan semula lampu dibilik kami,saat aku hendak menghidupkan semula lampu tersebut terdengar sedikit gelak tawa yang amat perlahan bunyinya,seram juga aku waktu itu.Apabila lampu menyala semula wuahhhh terkejut beruk aku,rupa-rupanya rakan sebilikku merancang parti kejutan untuk aku "HAPPY BIRTHDAY",tapi tiba-tiba semua diam,aku kehairanan sekejap dan aku pelik kenapa semua rakan-rakanku menutup mata...rupa-rupanya sewaktu aku keluar dari bilik air tadi aku lupa memakai tuala semula,aku pun menutup bahagian bawahku yang langsung tidak tertutup dengan seurat benang pun dan berlari kebilik air sambil menjerit...argggghhhhhhh~!!!

p/s : hehehehe

cikgu isza said...

wah.. hebat juga sambutan tiba-tiba ni..

sat yer.. nak bagi cair fikiran sikit..

:)

penaberkala said...

nak try join tuan blog

KISAHKU DAN ROOMATE
Oleh : Penaberkala

.....tiba-tiba datang seorang kawan sekuliahku dengan terburu-buru. Tampaknya, dia seolah-olah dalam keadaan yang panik.

“Amir, kenapa dengan kau ni. Aku tengok kalut semacam je nih? Dari mana kau datang?” Sapa aku pantas untuk mendapatkan kesahihan.

Dalam keadaan yang termengah-mengah, Amir bersuara.
“Roomate kau! Roomate kau! ……”

Tercungap-cungap Amir hendak menghabiskan ayat.

“Kenapa dengan roommate aku? Apa terjadi pada Muzek?” Pertanyaan aku keras memaksa Amir untuk menajwab kebuntuanku.

“Ada yang berlaku pada housemate kau. Baik kau siap cepat. Nanti aku bawa kau ke sana. Nanti aku ceritakan segalanya pada kau nanti sebaik saja kita sampai di sana” Jelas Amir dengan tergopoh-gapah.
Lantas, aku persiapkan diri.

Terpaksa pakai balik persalinan aku tadi. Herm, tak mandi la aku jawabnya. Tak apalah, kecemasan punya pasal. Mandi bila-bila masa pun boleh, tapi kawan aku? Aku kena bersiap dengan kadar yang segera.
Sepantas lipas kudung, aku menyarungkan seluar dan bajuku, lantas kami bergegas turun dari tingkat 3 Village V4B. Amir membawa aku menaiki keretanya ke satu destinasi yang tidak aku ketahui. Ke mana arah tujunya? Aku bingung memikirkannya.

“Weh mir, ko nak bawa aku ke mana ni? Muzek kat mana? Apa sebenrnya terjadi pada dia? Ko nih, buat aku cuak je. Kamon la weh. Bagitau la aku sepatah. Story la sikit. Jangan nak seksa jiwa raga aku macam ni” Berleter panjang aku kepadanya sementara kereta yang dipandu Amir semakin memecut laju.

Kereta diberhentikan di depan tasik kampus kami yang berdekatan dengan Masjid An-Nur. Kelihatan ramai kelibat member-member yang aku kenali di situ. Aku semakin bingung, apa yang sebenarnya terjadi. Mereka seolah-olah mengelilingi sesuatu membentuk bulatan. Tak syak lagi, mesti mereka sedang mengelilingi Muzek.

“Tuh, Muzek di sana. Pergilah tengok apa terjadi padanya.” Arah Amir kepada aku.
Dengan keadaan yang agak kusut, aku terus berkejaran ke tempat mereka. Ternyata Muzek sedang terbaring. Dalam hati aku syak Muzek dipukul.

Bila aku mendekati mereka, aku dikepung.
“Weh, apa nih?” gertak aku dengan cuak.

Pong –peng pong-peng bunyi telur pecah. Tepung dibaling ke arah aku tanpa belas kasihan. Baju aku yang hitam kini menjadi serba putih. Lekitan telur di badan sedikit merimaskan aku. Mereka bersorak dan berteriakan mengenakan aku.

“Happy birthday weh!” Ucapan yang mereka ucapkan pada aku. Owh, terkesima dan terharu. Sedikit geram sebab ditepung tawar dan disaluti telur seolah-olah mahu menggoreng aku menajdi telur dadar,hak3. Tapi, aku masih tersenyum. Nyata, merekalah kawan yang menghargai aku, mengingati tarikh lahir aku.

Malam berakhir dengan makan-makan dan minum-minum sambil dihiburkan dengna nyanyian dan petikan gitar yang mengasyikkan. Oh, baru ku tahu, beginilah rupanya PRANK BIRTHDAY yang dihebah-hebahkan selama ini. Herm, nasib aku tahun ni sebab terkena kat aku sendiri. Apapun, ia satu memori yang amat menarik untuk dikenang kembali. Terima kasih kawan-kawan

p/s : sory, terpanjang sedikit. terleka bila mengarang,haha.

KM7 said...

hebat-hebat belaka...
kena panggil juri profesional ni utk menilai.huhu..
apa2 pun,terima kasih....
kita tunggu cerita seterusnya...

rozect said...

tiba2...
ada bau yang cukup mengujakan deria pernafasan..dan aku terus menghidu. Uhhh.. wangi tul bau itu. Tp bunyi yang keriak keruk dari dalam almari kawanku terus menghentikan keterujaanku. Bunyi apakah itu??
Semakin menghampiri almari yang tertutup itu, aku mendengar tangisan yang sayup2 sahaja.. ishhh apakah itu? So, aku pun ketuk pintu almari..
"assalamualaikum.. i dah balik ni, knp dok kat dalam..kuarlah!"
then keluarlah sesusuk tubuh dengan mata yang merah berair dan rambut yang kusut! Oh kawanku rupanya..sedang menangis dalam almari sambil makan mamee.."renyuk, goncang, makan" yang best sgt tu..apalagi.. pastu kitaorang share story dan share mamee monster!

Tomato Gurl's Life said...

hebat..td xde idea nak join..hihi..btw good luck!!

CiK QiQi said...

hehehe..nk taip tp....deme lg dasat3..huhu..kn cik tom

haszuraidah ishak said...

lampu terpadam. Suasana menjadi gelap gelita. Teraba-raba aku menuju ke meja studi untuk mencari lampu suluh.. Malangnya, tidak kujumpa..

Tiba-tiba ada tangan, memegang kakiku dari bawah meja..Aku terkaku, tidak mampu untuk bergerak. Kali ni dua2 kakiku dipegang dengan kemas, makin lama makin kuat.

Aku cuba bergerak, namun tidak berdaya. Tangan itu semakin mengganas, cuba menggoyangkan kakiku yang sudahpun lemah longlai.

Aku cuba menjerit, namun tiada patah perkataan pon yang keluar dari peti suaraku. Aku cuba membaca ayat2 pelindung diri, tapi aku blank, otakku terasa kosong.

Tiba-tiba, ada satu suara yang kukenali.. Memanggil-manggil diriku.. Oooiiii..bangunla..dah subuh ni.. Bangun solat!!

Aku tersedar dari mimpi. Chess, rupanya itu mainan tidur belaka..


p/s : saya join yer..hehehe

KM7 said...

dgn rasminya peraduan ini ditutup.hehe...formal lah pula...

terima kasih semua yang menyertai.
tunggu keputusannya jam 5.30 ptg 1/11/2010