Friday, November 26, 2010

Tingkatan 1 di sekolah mana?

Salam semua.

Keputusan UPSR dah lama diumumkan.Ketika ini ibu bapa berkira-kira untuk memilih sekolah mana bagi anak-anak mereka bersekolah tahun depan.Bagi yang mendapat 5A sudah tentu inginkan anak-anak mereka bersekolah di sekolah-sekolah berasrama penuh atau sekolah-sekolah terpilih yang lain.

Mendapat 5A dalam UPSR zaman ini bukanlah penentu untuk memasuki sekolah terpilih.Maklum sajalah bilangan sekolah dan tempat yang disediakan tidak dapat menampung jumlah pelajar yang semakin ramai mendapat 5A.Nampaknya anak-anak kita sekarang pandai-pandai belaka.Zaman KM7 bersekolah dulu, nak cari pelajar yang dapat 5A pun susah.

Persaingan sengit untuk memasuki sekolah-sekolah terpilih menyebabkan ada kalangan ibu bapa yang sanggup menghantar anak-anak mereka mengikuti kelas-kelas tambahan khas bagi menghadapi ujian kelayakan kemasukan ke sekolah-sekolah terpilih.Tujuannya supaya anak-anak yang dapat 5A UPSR ini akan dapat keputusan cemerlang juga dalam ujian kelayakan,seterusnya terpilih ke sekolah berkenaan.

Bagi yang berjaya meneruskan pelajaran di sekolah terpilih ini,KM7  nasihatkan agar jangan sia-siakan peluang yang diberikan kepada anda.Bagi yang tak berjaya,jangan berputus asa kerana pelajaran ada di mana-mana.Pokok pangkalnya usaha andalah yang menentukan kecemerlangan seterusnya.

Selamat menempuhi alam persekolahan peringkat menengah bagi pelajar tingkatan 1 2011.


2 comments:

diana said...

sedara mara saya tak dak sapa yang ambik UPSr tahun ni..
tahun depan ada la kot..
tapi kalau saya la ..
tak mau la bagi anak dok asrama..
risau la..
boleh gitu??
heheh

KM7 said...

yer la..form 1 tu kecik sgt lg.
kalau bersama kita,blh juga pantau
pergerakan mrk.
KM7 pun takde ank UPSR...lmbt lg.hehe

Ping.busuk.org