Tuesday, December 28, 2010

Tak rugi kalau bertanya

Assalamualaikum dan salam ceria.

Apa khabar?dah makan ke belum?
buat apa tu?nak ke mana?
dan macam-macam lagi pertanyaan.
Kenapa orang bertanya?
ada banyak sebab la kan.
Antaranya memang orang tu nakkan jawapannya.
Selain itu ada juga yang bertanya
sekadar pemanis mulut atau
sebagai peluang untuk bertegur sapa.

Jadi jelaslah bahawa bertanya itu
satu keperluan.
Apatah lagi kalau kita memang tak tahu
tentang sesuatu perkara,
elok sangatlah kalau bertanya kepada yang pakar.
Bak kata pepatah,
Malu bertanya sesat jalan.

Memang ada orang yang malu untuk bertanya.
Mungkin sifatnya yang memang pemalu.
Tapi ada juga yang malas bertanya,
bimbang dikatakan tak pandai atau tak tahu menahu.
Dengan kata lain,nak tunjuk pandai lah tu....

Tak rugi kalau bertanya ni.
Sekurang-kurangnya kita dapat sesuatu jawapan.
Takpun kita dapat memulakan sesuatu perbualan,
seterusnya menambah kenalan baru.

Tapi awas!
bertanyalah kepada yang sedia menerima pertanyaan kita,
sebab ada juga manusia yang tak suka
orang bertanya sesuatu kepada mereka.
Lebih selamat...bertanyalah kepada
mereka yang betugas di kaunter pertanyaan...
anda akan dilayan sebaiknya .hehehe.

1 comment:

Botak said...

nak tanya., tanya sikit².,
kalau dah byk sangat bertanye., confirm naik bosan orang tu.,
hahahahaha..

ENTRI TERKINI:
-> NIKE AIR FORCE 1 82'
-> KEBAIKAN MEROKOK..??