expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, February 10, 2011

Apabila lelaki gadai diri

KERUNTUHAN moral di kalangan remaja terutama remaja Islam memang telah lama berlaku. Akibat pengaruh budaya yang kini boleh dikecapi tanpa sempadan, golongan ini mencari nikmat hidup yang sementara ini dengan pelbagai bentuk rencah kehidupan yang songsang.

Mungkin anda pernah mendengar mengenai gadis pelayan pelanggan (GRO) yang melakukan kerja sebagai teman sosial kepada individu yang sanggup memberikan upah kepada mereka sebagai mata pencarian.
Turut banyak dipaparkan di media ialah mengenai GRO yang diberkas dan ditahan polis kerana melakukan gejala sosial yang merosakkan akhlak.

Tapi pernahkah pula anda mendengar mengenai lelaki pelayan pelangan.
Ia mungkin fenomena yang jarang diketengahkan dari golongan Adam iaitu remaja atau lelaki yang diupah untuk menjadi teman sosial kepada individu tertentu.

Jika bagi wanita kita menyebut pekerjaan yang dilakukan itu sebagai GRO, bagaimana pula kita hendak melabelkan pekerjaan yang sama untuk golongan lelaki ini.
Apakah panggilan yang sesuai untuk golongan ini? Adakah boleh kita rujuk sebagai lelaki pelayan pelanggan (LRO) mahupun jejaka pelayan pelanggan (JRO). Ataupun lebih kurang sama dengan tahap gigolo kerana mempunyai tugas dwifungsi melayan pelanggan wanita (lelaki simpanan) dan mungkin juga gay yang melakukan hubungan sejenis.

Apa pun panggilan untuk mereka, fungsi mereka adalah sama sebagaimana gadis-gadis pelayan pelanggan (GRO) yang mendapat upah untuk dijadikan teman bersosial, menghiburkan, mahupun dijadikan ‘teman’ tidur.

Sekiranya GRO hanya mungkin diperlukan oleh golongan lelaki yang mahu menjadikan mereka sebagai teman sosial, lebih parah lagi golongan LRO ini kerana dia boleh dibawa sebagai teman oleh kedua-dua golongan iaitu lelaki dan wanita.

Atas bantuan seorang sukarelawan Persatuan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida), satu pertemuan telah diaturkan untuk mengetahui sendiri bagaimana bentuk pekerjaan gelap ini.

Pertemuan penulis yang berlangsung secara senyap sambil ditemani jurugambar menjelang malam sehingga ke dinihari di sebuah bangunan lama di sekitar Jalan Tun Razak itu menyaksikan pelbagai kegiatan tawar-menawar langganan tubuh dilakukan pelbagai pihak.

Ada yang dilakukan secara terang-terangan namun ramai yang memilih secara bersembunyi dengan menggunakan bahasa-bahasa badan yang difahami oleh individu itu sahaja.
Tapi mata lebih tertumpu kepada LRO untuk mendapatkan maklumat yang dikehendaki. Selang beberapa jam, LRO ini berjaya diajak berbicara namun tidak banyak maklumat yang disampaikan.
Cerita mereka berbelit-belit dan tidak sekali-kali mengaku diri mereka adalah LRO sehingga akhirnya mereka sendiri terjerat dengan kata-kata.

Utusan Online: 10/2/2011

1 comment:

  1. Ya Allah. mengerikan~ mohon dilindungi, dari segala yang bukan-bukan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.