expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, April 15, 2011

Ke mana menghilangnya burung-burung itu?

Gambar hiasan Google

Suka tengok burung.Ada pelbagai jenis burung dengan warna dan rupa bentuk yang pelbagai.Best lagi kalau burung-burung tu jinak dan boleh dipegang dan dibelai.Tapi awas...jangan bela burung dalam sangkar.Kesian burung-burung tu.Walaupun sangkar tu sangkar emas,tapi kebebasan lebih utama.

Masih terdapat dalam kalangan masyarakat kita yang membela burung dalam sangkar, dengan pelbagai tujuan sama ada hiasan, untuk mendengar siulan burung-burung tu atau juga untuk menyertai sebarang pertandingan.Biarpun segala keperluan burung seperti makanan dan minuman tersedia,namun jauh di sudut hati burung-burung tu tersimpan perasaan tak puas hati dek kerana kebebasannya tersekat.Amboi...yer ke ni...itu pandangan KM7 sajalah..sebab tak pernah berbual soal isi hati burung-burung tu.

Ada juga burung-burung yang dimakan dagingnya,seperti burung merpati.Bagi ibu-ibu mengandung dikatakan baik untuk makan daging burung merpati agar anak yang bakal dilahirkan itu cerdik.Betul ker ni atau sekadar kebetulan saja.Kalau banyak sangat burung merpati di sesuatu tempat,pasti akan mengundang masalah juga kan.

KM7 suka tengok burung-burung yang terbang bebas kemudian hinggap di dahan pokok,memberikan siulan terutamanya di pagi hari.Namun kicauan burung semakin berkurangan kini...Ke manakah menghilangnya burung-burung itu?

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.