Saturday, April 16, 2011

Perlukah aku terus berblog?

Gambar hiasan Google

Akhir-akhir ini dunia blogging tak semeriah dulu.
Rata-rata blog yang dikunjungi
menghidangkan cerita yang biasa-biasa saja...
lebih tepat lagi menghidangkan
berita yang sudahpun ada dalam surat khabar online.
Ataupun dibuat sedikit pengubahsuaian...
tapi berkisar kepada berita yang sudah diketahui.

Apapun itu adalah hak
blogger itu sendiri.
Dah blog dia...maka suka hati dialah
nak letak apapun kan!

Masalahnya ialah kepada
pengunjung-pengunjung blog yang
mengharapkan untuk membaca sesuatu 
yang menarik atau berguna.
Dengan kata lain...setelah mengunjungi
blog itu maka pulanglah dengan tangan kosong.
Lebih parah lagi apabila
cerita yang dihidangkan itu
memualkan bagi sesetengah pembaca.

Contohnya ada blogger
yang syok bercerita pasal
teman hidup atau pakwe atau makwe masing-masing.
Habis segala-galanya dibongkar
macam tiada rahsia lagi.

Jadi bukan senang nak menulis blog
yang dapat memuaskan hati semua orang.
Cuma biarlah apa yang kita sampaikan itu
adalah hasil daripada idea kita sendiri,
dan lebih penting lagi
sesuatu yang boleh menjadi pengajaran buat semua.

Menulis blog juga memerlukan 
kecekalan hati dan minat yang berterusan.
Maklumlah BE yang tak muncul-muncul sejak sekian lama
turut menghakis semangat berblogging.
Kalau nak buat duit dengan blog...rasanya
tak kesampaian.
Banyak halangan untuk blogwalking
dan mempromosikan blog.
Sudahnya....menulislah jika ada kelapangan
dan minat yang berterusan.

2 comments:

ComeyBelako said...

salam,
great to be back here.

toyolkiut said...

hehe..
cm mengata TK je..
x de la, tp mmg benar pun, kdang2 topik isu smasa, cm bc suratkhabar..
kdang2 hal peribadi yg meloyakn..
kdang2 ada jg catatan yg blh buat kita tsenyum..

minat masing2 dlm menulis kn..
tp TK kerap jg jmpe blog yg lain dr yg lain.. sngt menarik kisah2 mereka ni..