Sunday, April 17, 2011

Pagi-pagi dah terpaksa buat dosa

Rutin harian setiap pagi
ke tempat kerja sama ada menggunakan kenderaan sendiri
mahupun kenderaan awam.
Pastinya pelbagai ragam dan gelagat
pemandu atau pengguna jalan raya 
yang terpaksa dihadapi saban hari.

Paling menyakitkan hati apabila
kita memandu di lorong laju tetapi
ada beberapa buah kenderaan yang
'bersiar-siar'di lorong berkenaan.
Punyalah kita nak mengejar masa
tapi  pemandu berkenaan tak menunjukkan
rasa bersalahpun mereka melambat-lambatkan kenderaan.

Rasa nak menyumpah juga dalam hati
kepada pemandu yang tak reti-reti nak 
bagi signal untuk masuk ke simpang atau
berhenti di tepi jalan.
Sudahnya kita sendiri yang terpaksa
membrek kecemasan.
Bayangkan kalau ada beberapa buah kereta lain
di belakang kereta kita tu.

Satu lagi hal
pemandu-pemandu motosikal
yang tak sayangkan nyawa,
suka menyelit-nyelit di celah-celah kenderaan.
Kononnya dia cukup hebat di jalanraya.

huh...hal-hal sedemikian
memang menyumbang kepada rasa geram
dan nak marah.
Tak pasal-pasal dapat dosa apabila
kita menyumpah-nyumpah mereka tu.
Kalau nak bersabar pun...ada hadnya kan!
kalau hari-hari macam tu nak bersabar lagi ker?
Itulah sikap segelintir pemandu di Malaysia.

2 comments:

toyolkiut said...

pkara yg sanat2 biasa terjadi dan di lihat kita d jalanraya..
bnykkn sabar, marah pun x guna kan?

wanacesh said...

alamak,,kita selalu gk selit2 kt jalan sbb pakai moto,,tpi kereta pon kdg2 x sedar kehadiran kami ni ape jela moto je ada kan,,huhu :P,