Wednesday, March 27, 2013

Sebatang pen merah buat guruku


Di sebuah sekolah di kawasan pedalaman,murid-murid berebut-rebut mendapatkan guru muda itu untuk memberikan hadiah.Begitulah seronoknya menjadi guru praktikal,akan mendapat hadiah daripada pelajar sebagai tanda kenangan pada hari terakhir bertugas di situ.

Ucapan terima kasih tak lekang dari mulut manis guru atas pemberian anak muridnya.Macam-macam bentuk dan warna pembalut hadiah daripada pelajar diterimanya.Hampir tak muat tangan dia membawa hadiah-hadiah itu ke kereta.

Loceng terakhir persekolahan itu membawanya terus ke kereta kerana kesuntukan waktu untuk pulang ke bandar pada hari itu juga.Dari jauh kelihatan seorang murid mundar-mandir berhampiran keretanya.

"cikgu...saya tunggu cikgu untuk memberi hadiah pen merah ini untuk cikgu"ujar murid tadi tanpa berselindung."Kenapa kamu tak beri saja masa dalam kelas tadi?"Laju pula cikgu bertanya."Saya malulah cikgu...saya cuma nak beri sebatang pen merah kepada cikgu,sedangkan rakan-rakan yang lain memberikan hadiah yang mahal-mahal untuk cikgu.Saya harap cikgu sudi terima,kerana sudah seminggu saya kumpul duit untuk beli pen tu"

Terharu sungguh guru muda itu atas pemberian murid tersebut.Sehingga hari ini pen merah tadi disimpan sebaiknya.Semoga suatu hari nanti dia akan bertemu semula dengan anak murid yang mengenang budi itu.

5 comments:

Sop Nama Saya said...

dulu cari benda yg ada kat rumah jer nak bg hadiah hari guru..
ada sabun lebih ambil bungkus wat hadiah
skrg beli hadiah utk anak2 bg pada cikgu sbb nak bg anak hargai jasa guru
:)

Mohd Ghazali Abdullah said...

bagus tu sop.sebaiknya ibu bapalah yang beri kesedaran kpd anak2 perihal jasa guru.

jaakechik said...

sebak lak baca citer ni.... sesungguhnya jasa Cikgu yg mengajar b\murid/pelajarnya sgt di berharga!

Mia Liana said...

alahai touchingnya.... ;)

Scarlett O'Hara said...

Hadiah sekecil mana pun tetap bernilai bagi kami seorang guru.Kan?