Tuesday, November 26, 2013

Tulisan pelajar kita



Sila abaikan kesalahan tatabahasa dan gramatis ayat. Saya cuma nak tunjukkan ada macam-macam tulisan pelajar kita. Itu bahagian membina ayat, belum lagi tengok bahagian penulisan karangan...Sebab tu lah saya menanda kertas peperiksaan akhir tahun, sambil update blog. Kalau duk tengok tulisan pelajar ni saja...penat mata...Macam-macam tulisan, macam-macam ayat dan jawapan. Adusss,..letih pakcik..Lama-lama nanti kena pakai cermin mata!

Itulah seronoknya jadi cikgu ...Musim cuti tanda kertas periksa...Berbalik kepada tulisan tadi, budak-budak ni suka guna istilah tulisan doktor. Maklumlah...semua nak jadi doktor ni. Saya rasa ada juga doktor yang bertulisan cantik kan...Ada pendapat yang mengatakan tulisan itu melambangkan keperibadian seseorang. Saya rasa ada kebenarannya juga. Kalau tulisan pelajar tu kemas dan bersih, biasanya penampilan pelajar ni juga bersih dan kemas...betul ker?


3 comments:

damalkamis said...

betul tu macam tulisan saya bukan cantik pun... lepas tulis dua tiga hari .. saya sendiri pun tak tau nak baca

sukiman said...

dari pengalaman saya mengajar selama 18 tahun, ada benarnya juga tulisan melambangkan keperibadian...

tulisan saya tak kemas, tak tentu hala...he he he macam sayalah tak kemas orangnya...

ikhwan yusuff said...

saya dulu minat nak jadi cg BM...:D nak2 bila baca krangan.hihih