expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, April 18, 2011

Air pun ada pasang surut

Gambar hiasan Google


Air pun ada pasang surut


maksud;

Keadaan hidup seseorang tidak menentu,
kadangkala senang dan kadangkala susah.


KM7: Begitulah resam hidup di dunia ini.Ada ketikanya kita gembira dengan kesenangan dan kegembiraan yang diperolehi.Sebaliknya sedih atau kecewa tatkala kesusahan melanda.Kalau diperhatikan keadaan pantai,jelas sekali ada pasang surutnya.Bertepatanlah peribahasa yang mengatakan bahawa Air pun ada pasang surutnya jika dilihat dalam konteks kehidupan manusia.

Keadaan hidup yang tidak menentu ini sepatutnya dijadikan pedoman buat kita supaya lebih berhati-hati.Terutamanya apabila beroleh kesenangan,janganlah lupa diri.Manalah tahu,kesenangan itu tidak kekal lama.Contohnya peniaga yang beroleh keuntungan lumayan atau perniagaan yang berkembang pesat,janganlah boros atau cepat lupa diri.

Bagi yang menghadapi kesusahan pula,janganlah terlalu bersedih.Anggaplah itu sebagai satu dugaan dan cabaran agar kita lebih berusaha untuk memperbaikinya.Ingatlah suatu hari nanti kejayaan pasti menjadi milik orang-orang yang berusaha.

2 comments:

  1. ada hujan ada panas
    ada terang ada gelap

    ReplyDelete
  2. Setuju..hidup tak selalunya indah. barulah kita akan menghargai masa2 senang kita.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.