expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, April 25, 2011

Kenapa pelajar tak sabar nak balik ke rumah setelah habis sesi persekolahan?

Bagi yang bergelar pelajar sekolah,ramai yang menantikan loceng akhir persekolahan setiap hari.Betul tak?Mari kita lihat apakah faktor-faktor yang menyebabkan seseorang pelajar itu teringin sangat nak balik ke rumah setelah hampir 7-8 jam berada di sekolah.Tinjauan yang dibuat secara rambang mendapati 5 sebab utama.Jom kita tengok...(semua gambar di bawah adalah hakmilik Google)

Sebab Utama:Rindukan masakan emak
Makanan yang sedap-sedap

Ramai betul yang tak sabar-sabar nak balik menikmati makan tengahari yang disediakan oleh emak.Mungkin ada yang seakan-akan nampak jer makanan tu semasa cikgu belum habis mengajar.Ada yang tak sempat nak tukar pakaian pun....terus ke dapur.Macamana yer tiba-tiba jer takde pun makanan kat meja tu.huhu..

Sebab ke 2:Nak tidur kat atas tilam empuk
Tilam yang empuk + bilik berhawa dingin




Lepas makan..mata rasa mengantuk.Maka tak lain dan tak bukan,katillah yang menjadi mangsa.Maka terlentanglah kat atas katil tu...jangan lupa untuk memasang pendingin hawa,juga kipas.Fuhhh...berapa jam mata terpejam tu?Siap dengan mimpi di siang hari lagi tu.

Sebab ke 3:Nak menonton TV
Menonton TV LCD atau LED
Budak-budak sekarang memang suka menonton TV.Tambahan TV sekarang ni canggih-canggih,tak kiralah LCD ker,LED ker..janji TV tu boleh menyajikan rancangan-rancangan kegemaran mereka.Tak pun...sambung saja dengan DVD.Tengok cerita Hantu Kak Limah...ker?Maklumlah trend sekarang ni banyak cerita hantu,sampaikan budak-budak zaman DVD ni dah tak takut hantu!

Sebab ke 4:Nak main internet
Melayari internet seluruh dunia
Dah zaman internet...kalau kat sekolah mana boleh main internet  kan.Kalau di pusat sumber atau makmal komputer pun bukannya boleh selalu ke sana.Sebab tu lah ramai pelajar yang terbayangkan internet kat rumah mereka biarpun masa tu guru sedang mengajar.Budak-budak zaman sekarang majoriti dah ada akaun facebook juga twitter.Tak kurang juga yang ada blog peribadi sendiri.Bagi yang tak ada sambungan internet di rumah,Kafe siber menjadi tempat tumpuan.

Sebab ke 5:Nak jumpa keluarga
Keluarga bahagia
Wah..bagus betul,tak sabar-sabar nak balik rumah sebab nak berjumpa keluarga tercinta.Takkan beberapa jam datang sekolah dah rindu keluarga kot.hehe...lainlah kalau tinggal di asrama.Bagi ibu bapa yang bekerja,terutama yang pulang lewat petang atau malam...maka kuranglah masa bersama-sama anak mereka.Kesian budak-budak tu,rindu nak jumpa keluarga mereka.

Itulah 5 faktor utama kenapa pelajar teringin sangat nak balik ke rumah mereka setelah selesai sesi persekolahan hari-hari.Nampaknya tak ramai yang nak balik cepat semata-mata nak siapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru.Sekian terima kasih.

5 comments:

  1. sebab ke 6..
    ada dating dengan bf/gf..
    budak2 sekolah sekarang kan ramai yang bercinta..
    mak ayah lak sporting melampau..
    heheh

    ReplyDelete
  2. Kerja rumah tu, buat kat sekolah je..Kawan kawan ramai, boleh copypaste...haha..psst..pengalaman...Kat rumah nak rehat..Layan facebook..kan?haha

    ReplyDelete
  3. Yup...jumpa girl/boy friend..pastu jalan2 kat shopping complex... time saya dulu, ronda kat taman bunga jer.. kat kg mana ada shopping complex...

    ReplyDelete
  4. hehe..
    teringat time skola dl lak...




    jom singgah n follow belog fyna.
    http://inibelogfyna.blogspot.com/

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.