Monday, June 18, 2012

Kusemai padi...tumbuhnya lalang...

Alahai kesiannya,padi yang disemai tetapi lalang yang tumbuh.Bukan nak cerita pasal lalang,tapi nak cerita pasal jentera menyemai padi.Sekarang ni nak menyemai padi senang jer...guna mesin penyemai macam dalam gambar kat atas tu.Kalau zaman dulu,aktiviti menyemai padi ni menggunakan tenaga empat kerat manusia dengan dibantu alat seperti kuku kambing.Kenal ker alat tu?


Kalau tak kenal,bolehlah tanya generasi lama yang pernah menggunakannya untuk penanaman padi.Kita ni jangan tahu makan nasi jer..kena juga ambil tahu macamana proses penanaman padi sehingga menjadi beras.Setuju tak?hehe..

 Tengok jentera kat atas tu...siapalah yang mencipta jentera ni...
memang besar jasanya kepada petani.
Jentera ni memang sesuai benar digunakan oleh petani moden.

 Budak 2 orang ni pun tak kenal kereta apa kat belakang mereka tu...
Pandangan depan macam jet ski jer...hehe..

Teringin rasanya nak tengok macamana jentera ni beroperasi.
Kalau sesiapa yang ada maklumat tentang jentera ni bolehlah kongsi yer..



2 comments:

Hanif Idrus said...

Teknologi semakin berkembang dan memudahkan!!

HARUN HAZIM ZAKARIA said...

bagus bertani nie...

Ping.busuk.org