expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, December 19, 2013

Yes Care memang membantu


Masih ingat dengan entri pasal saya baru menggunakan Yes [klik sini] beberapa hari lepas? Terdapat sedikit keraguan pasal pembelian tersebut, dari segi bayaran yang saya kena buat untuk menggunakan Yes. Semasa beli tu saya tak banyak soal pasal harga atau apa-apa promosi berkenaan Yes. Maka saya perlu bayar RM 230 iaitu RM100 untuk pengaktifan, RM 50 untuk yuran bulan pertama dan RM 80 untuk huddleXS. Setelah pulang dan merujuk website Yes... saya dapati huddle XS tu FREE...tapi limited time only. Ohh...pasal tu kot saya kena bayar RM 80 untuk huddle tu.Tapi kenapa RM 80...sepatutnya kalau tak FREE...kena bayar RM 480 lah kan?

Ishhh kacau ni....saya call penjual tu banyak kali tak diangkat telefon. Call telefon pejabat seperti nombor dalam name card...nombor tu dah disekat....ehhh apa hal pula ni?Keesokannya saya pergi semula ke tempat saya beli tu..budak yang jaga kedai tu cakap bos dia tak datang lagi. Saya tinggalkan pesan dan beberapa persoalan bertulis kepada bos dia...dan minta bos dia call saya balik, sampai hari ni pun senyap jer...Aduh...berapa kali saya kena pergi lagi ke kedai tu?

lagi pasal Yes....



Saya ada call Yes Care...nak puji sikit Yes Care...mereka sangat mengambil berat. Saya tinggal nombor handphone, tak lama lepas tu mereka hubungi saya balik...memberi penjelasan tentang beberapa persoalan saya. Pasal bayaran RM 80 tu, mereka minta saya tanya kedai tu balik sebab kalau mengikut pakej...benda tu free jer.... Oh..no! Pasal amazing holidays tu pun pekedai tu tak cakap apa-apa pun...huhu..melepaslah peluang saya untuk melancong...Menyesalnya beli huddle tu kat situ...(nama dan lokasi dirahsiakan) 


Untuk log in website Yes...perlukan ID dan password, satu lagi masalah....masa beli tu penjual  tak bagi pun ID dan password..dia ingat saya tak guna kot benda tu semua.huhu...Call lagi kedai...dia janji akan hantar sms...(masa ni tak sempat nak tanya pasal RM 80 tu...cepat jer letak handphone..)Akhirnya dapatlah ID. Masalah baru..nak log in tak boleh pasal tak boleh reset password. Sekali lagi nak puji Yes Care sebab melayan mesej saya dalam facebook pasal nak log in tak boleh...Antaranya...macam kat bawah ni...


Saya dihubungi pula melalui telefon  oleh Yes Care...dan diberi tunjuk cara untuk reset password secara langsung melalui telefon. Wah...bagus ni...tutorial percuma.hehe...Akhirnya saya berjaya log in dan melihat akaun saya sendiri...Terkejutnya apabila melihat   payment history (macam kat bawah ni)....ada 2 pembayaran. Salah satunya RM 148 tu...untuk pakej yang saya ambil. Manakala pembayaran ePay tu saya tak tahu pula untuk apa sebanyak RM 30. Masa beli tu tak dinyatakan pula saya kena buat bayaran untuk RM 30 tu.

Bayaran tu semua dibuat oleh pekedai tu kot..kepada pihak Yes. Boleh kira sendirilah...duit RM 230 yang saya bayar kepadanya sebelum ni dan berapa yang dia bayar kepada pihak Yes..Macam ada sesuatu yang tak kena jer kan...Tahulah awak tu berniaga...tapi sebagai pengguna saya rasa macam tertipu pula.


Bimbang akaun Yes saya ni dipergunakan oleh pihak tertentu...maka Yes Care telah membantu saya untuk reset semula ID huddle saya, juga menukar password untuk akaun Yes saya. Setakat ni kira beres pasal log in website Yes, dan akaun Yes saya. Cuma pasal RM 80 tu...tengoklah macamana...Bukan soal duit sangat (padahal yer juga...hehe) tapi soal hak kita sebagai pengguna kan!

7 comments:

  1. di AEON Seberang Prai..beli Huddle XS dgn harga RM300 utk wife. Desmond (penjual) kata ckgu boleh online free je tanpa limit, guna ID dan PW yg ckgu dapat masa kursus FrogVLE. Balik rumah, guna satu hari je...pastu Web YES suruh top up kredit!Guna pulak akaun aku, online 2 hari, habis jg kreditnya.

    ReplyDelete
  2. oooo macam tu pulak jadinya...

    ReplyDelete
  3. Btul tu,kita tetap ada hak sebagai pengguna n pembeli,,walaupun nilainya x seberapa.to rm80 byk tu..

    ReplyDelete
  4. rm80 kalau time takde duit...sgt tinggi wwoooo nilainya..heehhe...cuba la tanya lagi camne...

    ReplyDelete
  5. Rm80 banyak tue...
    Berniaga pun buat la cara berniaga... cari rezeki halal... iskhhh...!

    ReplyDelete
  6. La.............. kenapa tak lapor jer kepada kementerian hal ehwal pengguna KPDNKK. Sia sia jer kerajaan ujudkan kementerian ni dan bayar gaji mahal mahal kepada Menteri, TM, KSU dan pegawai2nya guna duit rakyat, tapi rakyat tak nak guna kemudahan yang disediakan oleh kementerian ini. Sekadar berkongsi ilmu.....

    ReplyDelete
  7. Tumpan tanye yee. Sekrang agak-2 brape harga device yes 4g tu?. Sebab sye nk guna..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen di blog KM7. Sila tinggalkan link blog anda untuk tukar link bloglist. Terima kasih, sila datang lagi.