Tuesday, October 23, 2018

Hitam, Putih dan Kelabu di Restoran Ad Adrieana


Pertama kali memasuki Restoran Ad Adrieana ini, saya sudah tertarik dengan kombinasi warna dalamannya. 3 warna utama, kelabu, hitam dan putih sudah cukup menimbulkan aura elegan dan moden. Restoran yang baharu beroperasi ini terletak di bandar satelit Islam, Pasir Tumboh. Tidak dinafikan, selain menu yang sedap, harga berpatutan, pemilihan warna, hiasan dalaman dan susun atur dalam restoran juga memainkan peranan penting untuk menarik perhatian pelanggan,

Monday, October 22, 2018

Koey Teow atau Kuetiau?


Mana satu ejaan yang betul, koey teow? kuew tiaw? koew teow? atau kuetiau?. Menurut kamus dewan edisi keempat, ejaan yang betul ialah kuetiau, iaitu sejenis makanan dibuat daripada tepung beras. Ramai yang tidak kisah pasal ejaan, asalkan faham maksudnya, apatah lagi kalau dapat makan percuma. Hehe! Kali ini saya tidak berhajat untuk mengulas pasal kesalahan ejaan, tapi ingin berkongsi satu lagi restoran kuetiau yang baharu dibuka di Kubang Kerian, Kelantan.

Sunday, October 21, 2018

Bertuahkah saya mendapat hadiah cabutan ini?


Alhamdulillah, dapat hadiah cabutan bertuah tahun ini semasa jamuan akhir tahun. Rasa macam bertuah pula sebab jarang-jarang bertuah sebegini. Apatah lagi hadiahnya kira 'berharga' lah juga. Bertuah lagi apabila nombor yang dicabut itu dipanggil awal-awal lagi. 

Friday, September 28, 2018

Gotong-royong untuk Memasak Bubur Asyura @ SMKAM


Makan bubur asyura memang sedap. Tapi untuk membuatnya, bukan mudah. Bermula dengan proses penyediaan bahan, diikuti mengacau sehinggalah masak, mengambil masa berjam-jam lamanya. Kali ini saya kongsikan aktiviti membuat asyura di SMKA Melor secara gotong -royong antara warganya. Semasa entri ini ditulis, bubur asyura tersebut belum dikacau dalam kawah lagi . Mengikut jadual, acara mengacau bubur asyura ini akan bermula pada jam 4.00 pagi nanti.

Saturday, September 15, 2018

Roti Titab @ Kopitiam Kita di Kota Bharu


Tidak lengkap rasanya kalau ke Kelantan, khasnya Kota Bharu kalau tidak singgah untuk bersarapan di sini. Kopitiam Kita sudah lama terkenal di Kelantan, mungkin juga di seluruh negara. Menu popularnya ialah roti titab. Rupanya macam dalam gambar di atas. Wah.. sedapnya!

Friday, September 7, 2018

Manfaat Buah Belimbing Madu


Alhamdulillah pokok belimbing madu 
yang ditanam di halaman rumah sudahpun berbuah.
Hampir dua tahun ditanam, bolehlah dipetik hasil.
Bukan tanam banyak pun, cuma sepohon saja.Hehe..

Tuesday, September 4, 2018

Rawatan Rendaman Kaki Aura Terapi


Pertama kali saya mencuba rawatan rendaman kaki tradisional aura terapi, terasa kelainannya. Sejuk menyucuk di tapak kaki dan tangan semasa rawatan, berakhir dengan kelegaan pada tubuh badan. Kaedah rawatannya mudah sahaja. Tapak kaki dan tapak tangan direndam dengan air yang berisi ais dan dicampur dengan garam gunung Sarawak. Tempoh masa rendaman antara 20 hingga 30 minit. Jom cuba.

Monday, September 3, 2018

Piramid Makanan Malaysia


Kreatif juga bentuk piramid makanan ini. Biasa kita lihat piramid makanan dalam bentuk poster, tapi kali ini piramid yang bukan sahaja boleh dilihat tapi boleh disentuh. Saya rakam gambar ini di meja kantin sekolah. Sambil makan bolehlah kenal pasti sama ada makanan yang dimakan itu mengikut saranan piramid makanan atau tidak. Jom layan...

Sunday, September 2, 2018

Pelbagai lauk di Restoran Syakila, Kota Bharu


Sedang tercari-cari tempat untuk makan tengah hari di Kota Bharu? Saya ada jawapannya. Sebuah restoran yang menyajikan pelbagai menu istimewa. Restoran Syakila, berdekatan trafic light Balai Islam, Lundang, Kota Bharu. Kalau dilihat dari luar, restoran ini nampak biasa-biasa saja. Sebaik melangkah ke dalam, wah... banyak betul menu untuk nasi campur. Makanan pencuci mulut pun banyak pilihan. Jom layan...

Friday, August 31, 2018

Korban Lembu di Aidiladha


Semasa entri ini ditulis, lembu dalam gambar di atas sudahpun menjadi korban, Aidiladha yang lepas. Begitulah resam kehidupan, setiap yang bernyawa, akan mati apabila tiba masanya. Raya Haji tahun ini rasa macam tak seronok pula. Entahlah, selain banyak kenduri kahwin, mungkin badan tak sihat kot. Apapun, Alhamdulillah ibadat korban telah selamat dilaksanakan. Sebagai kenangan dan rujukan kemudian hari, sempatlah saya rakam beberapa keping gambar.

Thursday, August 30, 2018

Kedai Nasi Dagang Terkenal di Kelantan


Ramai yang memperkatakan kesedapan nasi dagang di sini. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk mencuba. Nama kedai ini ialah Kak Ju Nasi Dagang. Terletak di Jalan Melawi-Semerak, Cherang Ruku, Kelantan. Dekat saja dengan Tok Bali. Kalau waktu pagi tu, ramai juga pengunjung singgah makan. Wah.. meriah betul! Rasanya memang sedaplah. Nanti nak ke sana lagi.

Roti Tempayan Cheese Tarik Nonie


Teringin hendak makan roti tempayan yang sedap, tapi tak tahu di mana? Saya ada jawapannya... Roti Tempayan Cheese Tarik Nonie. Terletak di Pasir Hor, Kota Bharu, Kelantan. Kedai makan ini memang popular, ramai pengunjung ke sini untuk makan roti tempayan cheese. Saya sendiri pun sudah banyak kali ke sana.

Wednesday, August 29, 2018

Jom Cuci Mata dengan Bunga


Seronok juga merakam gambar untuk instagram. Walaupun bukan jurugambar profesional, sekadar minat, maka saya sempat merakam beberapa gambar untuk instagram peribadi. Rakaman ini hanya menggunakan handphone peribadi. Dalam entri ini, saya kongsikan gambar-gambar bunga atau pokok yang pernah saya muatnaik dalam instagram saya, @gaza.km7. Jom cuci mata.

Monday, August 20, 2018

Apa istimewa Restoran Nando's?


Kalau ditanya kepada anak-anak, tempat makan pilihan kalau ke AEON Mall di Kota Bharu, jawapan mereka Nando's! Entah apalah yang mereka suka di sini. Mungkin menu ayam dengan nasi, atau restorannya yang selesa. Mungkin juga dapat tambah air percuma! Sempena ulang tahun perkahwinan saya, kami makan di sini untuk kali kedua tahun ini.

Sunday, August 19, 2018

Ulang tahun Perkahwinan di Baskin Robbins


Perlukah diadakan sambutan sempena ulang tahun perkahwinan? Mungkin terdapat beberapa pandangan dan alasan tersendiri. Bagi saya, tak ada masalah selagi tidak keterlaluan atau bertentangan dengan agama dan adat. Setiap kali apabila tiba 19 Ogos, kalau masih ingat dalam ingatan, in sha Allah saya akan sambut. Bukan buat apa-apa pun, sekadar keluar makan bersama isteri dan anak-anak. Sekurang-kurangnya dapat menunjukkan kita masih ingat tarikh penting dalam kehidupan bersama keluarga. Kali ini di mana?

Thursday, August 16, 2018

Pelancaran Bulan Kemerdekaan 2018


Sempena bulan kemerdekaan tahun ini, teringin juga nak berkongsi gambar sambutannya di sini. Pelancaran bulan kemerdekaan di sekolah disambut penuh warna-warni dan bermakna untuk semua warga sekolah. Diharapkan dapat menimbulkan rasa kecintaan yang tinggi terhadap negara.

Friday, April 20, 2018

Pengalaman Menginap dalam Kabin di D'Geting Beach Resort


Rasai sendiri pengalaman menginap dalam kabin. Belum cuba belum tahu... jadi kami mengambil peluang ini di D'Geting Beach Resort, Tumpat, Kelantan. Dengan bayaran cuma sejumlah RM 150 sehari/semalam, kita boleh merasai sendiri berada dalam kabin di sebuah resort.

Friday, March 9, 2018

Wakaf: Tahfiz Darul Ulum


Saya ingin berkongsi info tentang wakaf Tahfiz Darul Ulum. Semoga ada yang berminat dan tergerak hati untuk menghulurkan sumbangan untuk membantu anak-anak yatim dan murid miskin di sini. Sumbangan serendah RM 20.00 sebulan (70 sen sehari) ini diharapkan memberi manfaat kepada penerimanya.

Saturday, February 24, 2018

The Serai Cottage Boutique Hotel


Anda sedang tercari-cari hotel yang selesa di Kuala Berang Terengganu? Saya cadangkan The Serai Cottage Boutique Hotel. Kami sekeluarga kali pertama menginap di sini baru-baru ini, setelah melawat Tasik Kenyir. Kalau dilihat dari luar, mungkin nampak biasa-biasa saja. Tapi setelah melangkah masuk, wah.. nampak cantik, kemas, bersih dan ada identiti sendiri.

Wednesday, February 21, 2018

Air Terjun Saok, Tasik Kenyir


Satu lagi tempat menarik untuk dikunjungi apabila berada di Tasik Kenyir ialah air terjun Saok. Perjalanan menggunakan bot dari jeti pengkalan Gawi ke sini mengambil masa lebih kurang 15 minit sahaja. Tambang ke sini untuk satu bot pergi dan balik ialah RM 150. 

Tuesday, February 20, 2018

Taman Herba Tasik Kenyir


Kalau berkunjung ke Tasik Kenyir, jangan ketinggalan untuk berkunjung ke salah sebuah pulau berdekatan yang menempatkan Taman Herba Tasik Kenyir. Untuk ke sini pengunjung perlu menaiki bot dari jeti Pengkalan Gawi. Biasanya pengusaha bot menyediakan pakej ke sini dan air terjun Saok dengan harga RM 150 untuk perjalanan pergi balik. Dekat saja dari  jeti Pengkalan Gawi, kira-kira 15-20 minit. Apa ada di Taman Herba Tasik Kenyir?

Saturday, February 17, 2018

Jom Bercuti di Tasik Kenyir Terengganu


Sudah lama tidak ke sini, hebat juga pembangunan di sekitar tasik Kenyir sekarang. Saya sempat berkunjung ke sini baru-baru ini untuk melihat keindahan tasik buatan manusia yang terbesar di Asia Tenggara ini. Biarpun tujuan asalnya untuk membawa anak-anak ke Kenyir Waterpark, namun malang sekali kerana pada masa ini Kenyir Waterpark masih ditutup kepada pengunjung kerana kerja-kerja pengubahsuaian. Silap juga kerana tidak 'survey' tentang Kenyir Waterpark, jadi kami tidak tahu yang ia ditutup sekarang. Tak pasti pula bila akan dibuka semula.

Wednesday, February 14, 2018

Pertandingan Kawad Kaki: Pengakap Menang Lagi


Selesai sudah pertandingan kawad kaki  untuk tahun 2018. Teka-teki pasukan mana menjadi juara telah terjawab. Tahniah kepada pasukan yang menang, yang tak menjadi juara, cuba lagi tahun depan. Apapun semua pasukan telah buat yang terbaik. Kesungguhan semua ahli pasukan dan guru-guru penasihat dalam menyediakan pasukan dan latihan siang malam patut dipuji. Keputusan tahun ini...

Monday, February 12, 2018

Makanan Istimewa di Kelantan


Percaya atau tidak, makanan dalam gambar ini sangat popular bagi sesetengah orang. Kari kepala kambing! Wah... sangat eksotik dengan lidah kambing yang terjelir itu. Bukan saja kepala kambing, malah otak kambing pun ada orang suka makan tau! Masing-masing punya kesukaanlah kan. 

Sunday, February 11, 2018

Bunga-bunga yang cantik sebelum Kelayuan


Sekadar berkongsi gambar-gambar bunga yang dirakam sendiri. Bunga-bunga ini di sekitar kediaman saya. Cantik kan! Sungguh indah ciptaan Allah untuk tatapan manusia. Biarpun cantik, bunga-bunga ini akan layu juga akhirnya apabila sampai waktunya. Jadi sebelum ia layu, biarkan saya menyimpannya dalam bentuk imej yang boleh ditatap bila-bila masa. Jom saksikan sebahagian koleksi rakaman foto dalam instagram saya.

Saturday, January 20, 2018

Pasar Terapung Pengkalan Datu


Sejak beroperasi hujung tahun lepas, saya belum berkesempatan ke sana. Hari ini, dapat juga menjejakkan kaki ke Pasar Terapung Pengkalan Datu, Kota Bharu. Pasar Terapung ini dibuka setiap Sabtu bermula jam 8.00 pagi hingga 2.00 petang. Kebetulan pula hari ini hujan turun tak berhenti, mungkin suasana tidak semeriah seperti kebiasaan. Bagaimanapun urusniaga jual beli tetap berlangsung.